Saturday, November 15, 2008

Puding Koktel

Puding koktel ni memang popular dan digemari di rumah-rumah terbuka atau mana-mana majlis makan-makan. Rasanya yang sedap, masam-manis dan menenangkan menjadi pilihan semua. Rupa pun cantik...

Resepi puding ni dah lama K.An gunakan sejak lebih 10 tahun dulu(masa K.An dok di Kuang) lagi. Sabtu lepas anak saudara K.An, Nurul (lebih dikenali 'Aloi')mintak resepi puding koktel ni sebab dia dah tersalah ikut resepi puding yang bukan citarasa dia. Kebetulan masa dia sekeluarga datang, K. An buat puding ni.

Jadi Aloi, jangan tak cuba pulak lepas ni....



Bahan-bahan:

3/4 cawan agar-agar kering( dibasuh lembut dan disukat dengan cawan)

5 cawan air

5 sudu besar gula (tambah kalau suka manis)

1 cawan susu cair

2 sudu besar tepung jagung

1 biji telur

1 cawan buah-buahan dalam tin dan sirapnya

Cara-cara:

1. Masak Agar-agar dengan 5 cawan air di dalam periuk hingga semua agar-agar cair

2. Bila mendidih, masukkan gula. Kacau hingga gula hancur.

3. Masukkan susu cair. Perlahankan api. Sementara tu sediakan acuan.

4. Masukkan buah-buahan dan 3-5 sudu besar sirapnya ke dalam acuan. Ratakan. Biar satu lapisan sahaja agar puding senang dipotong nanti.

5.Campurkan telur dan tepung jagung di dalam mangkuk. Pukul dengan garpu hingga tepung tidak berketul. Masukkan ke dalam periuk dan kacau rata.

6. Tuang campuran puding ke dalam acuan dan kacau buah-buahan dan sirap hingga rata. Ketepikan dulu sehingga puding suam. Kemudian baru masukkan ke dalam peti ais. Boleh dipotong selepas 1 jam.

****Selamat mencuba. Untuk Aloi, cuba jangan tak cuba. Nanti boleh jamu bakal mak mertua..he..heh

Petua: Simpan lebihan buah dalam tin di dalam bekas plastik (tupperware) sebelum disimpan di dalam peti ais kerana tin yang telah dibuka akan berkarat dan bertukar warna di dalam peti ais.

4 comments:

Selly Buke said...

salam

sukernya baca blog akak... ada tips yang sgt2 membantu.. especially yang baru nak belajar mcm caya nie..

tima acih...

ShimaShimy said...

kak...kubit roti tu ape?

Raihan Shaari said...

kubit roti tu kulit roti, yang tepi roti putih/ roti sandwich. Selalunya kita buang bila buat sandwich. Tapi boleh diguna semula untuk buat puding. Tak le membazir.

ati said...

salam, kak ukuran cawan tu CAWAN yg mcm maner yer?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin