Sunday, November 16, 2008

Maqluba @ Maqlubah -Gabungan citarasa Arab-Melayu

Assalamualaikum..
Dua tiga hari ni, internet kat rumah 'problem' sikit. Kejap-kejap 'disconnect'.. 'Tension' jugak sebab tengah sedap taip resepi, tiba-tiba hilang.. termasukla resepi maqluba ni. Sebenarnya K.An dah taip berkajang-kajang(he..heh) tiba-tiba hilang. Apa lagi, K.An tangguhkan le dulu sebab banyak kerja lain nak buat.

Maqlubah dan Salata: (Nasi ni tak sama rasanya dengan nasi ayam, nasi beriyani, nasi tomato atau mana-mana nasi goreng sebab kesedapannya terhasil daripada air ayam dan sayur-sayuran yang dimasak bersama)


Nasi ni menjadi hidangan istimewa kami sekeluarga sebab tak dapat di tempat lain termasuk di kedai-kedai yang menghidangkan masakan Arab. Sebabnya, resepi asalnya K.An dah ubahsuai mengikut citarasa Malaysia. Abang Azam yang memperkenalkannya kepada K.An seawal perkahwinan kami.. Dia dapat dari Jordan semasa dia belajar di sana dulu-dulu. Bila mula-mula rasa, memang sedap.. tapi K.An rasa ada yang perlu ditambah agar lebih...laju lagi masa makan.

Setelah beberapa kali mencuba, akhirnya K.an menghasilkan resepi maqluba edisi K.AN. Ini pun dah lebih 10 tahun kami simpan.. bukannya apa, tak ada orang yang mintak sebab nampak macam susah.. Adik-beradik dan saudara-mara pun, kalau nak makan, suruh A.Azam atau K.An yang masak.

Jadi di sini K.An perturunkan resepi ni sebagai sebahagian amal jariah kami.. Selamat mencuba sebab memang sedap dan kalau K.An masak untuk keluarga, terpaksa 'double' sukatan daripada nasi biasa..



*** kalau tak sempat habis ada masalah internet la ni..

Bahan-bahan: (untuk makan 10 orang)

(A)

1 ekor ayam dipotong 10

4 cawan beras super 5%

(B)

Rempah dibancuh dengan secawan air:

6 sudu besar serbuk ketumbar Babas

2 sudu besar rempah kari ayam/daging

1 sudu besar rempah sup Adabi(serbuk)

12 cawan air biasa

(C)

Sayur-sayuran:


2 batang lobak merah dibelah empat dipotong panjang 1 inci
2 batang terung panjang dibelah dua dan potong 1 inci(jangan kupas)
2 biji kentang dikupas kulit dipotong 8
bunga kobis dipotong sederhana besarnya

***Goreng semua sayuran berasingan dalam minyak baru yang banyak hingga keperangan.Angkat dan ketepikan dulu.

Bahan Salata (Salad)

2 biji timun dipotong dadu kecil

3 biji tomato dipotong dadu kecil sama saiz dengan timun

5 sudu besar cuka

garam,gula secukup rasa

**** campurkan semua, gaul dan sejukkan dalam peti ais

Untuk ditumis:

5 ulas bawang merah dimayang

2 ulas bawang putih dihiris

1 inci halia dihiris halus

1 batang kulit kayu manis

2 kuntum bunga lawang

3 kuntum bunga cengkih

3 kuntum buah pelaga

Cara-cara memasak ayam:

1. Panaskan 5 sudu besar minyak dalam periuk besar. Tumiskan bahan tumisan hingga wangi dan keperangan.

2.Masukkan rempah. Rempah hendaklah dikacau sentiasa agar tidak hangus dan tambahkan sedikit air jika perlu. Tumiskan hingga pecah minyak

3.Masukkan 12 cawan air ke dalam periuk. Masukkan ayam. Masak hingga mendidih dan ayam masak.

4. Masukkan garam secukupnya. Didihkan lagi dan tutup api.

Cara memasak nasi:

!. Basuh beras dan toskan. Masukkan ke dalam periuk nasi. Masukkan ketulan ayam. Susun di atas nasi. Taburkan sayuran di atas ayam.

2.Masukkan 8 cawan air rebusan ayam tadi ke dalam periuk nasi. (Kacau dahulu air rebusan setiap kali menceduk agar rempah tidak mendap)

***kurangkan 1/2 cawan air jika beras jenis lembek

3. Masak nasi seperti biasa hingga masak.

Sementara tu masak semula lebihan air rebusan untuk dijadikan sup. tambah secawan air dan sedikit lagi garam. Didihkan. Taburkan daun sup dan bawang.

Bahan Sos: 5 biji cili merah. 2 biji cili padi. 1 biji tomato. 1/2 cawan sos cili. 1/2 cawan air.

Masukkan kesemuanya ke dalam pengisar dan kisar sampai hancur. Keluarkan dan tambah garam, gula secukupnya. Lebihkan rasa manis untuk sos yang sedap.

Apabila semuanya siap, hidangkan bersama salata, sup dan sos seperti di dalam gambar. Memang menyelerakan. tak percaya, rasalah sendiri. Mula-mula masak, memang nampak susah dan renyah, tapi bila dah selalu buat, senang dan tak payah pening kepala fikir lauk apa nak masak.. Tapi kalau malas juga, 'order' je kat K.An... Sentiasa sedia berkhidmat.. He..heh

Alhamdulillah, berjaya juga disiapkan resepi ni.. lepas ni nak me'ngeteh' ngan A.Azam dan anak-anak kat kedai mamak.

1 comment:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin