Saturday, November 8, 2008

Sedapnya selera kampung...

Sebut je selera kampung, kita akan segera terbayang ulam-ulaman, sambal belacan, ikan bakar, sayur lemak dan macam-macam jenis lagi masakan Melayu yang tak jemu dijamah... walau apa taraf hidup kita sekarang. Walaupun dan berpangkat besar dan berkedudukan tinggi, asal-usul kita tetap tidak dilupa. Kalau dah tekak sambal dan belacan, tak payah la nak berlagak ganti dengan mayonaise atau salad. Sesekali tu tak mengapa, tapi yang kampung juga tetap menyelerakan.

Macam K.An yang memang orang kampung, rumah dekat bendang(sawah padi), ikan darat dan ayam kampung makanan harian kami, jantung pisang dan pucuk ubi ulam kami... maka dalam bab masak dan makan ni, mestilah yang kampung pilihan utama..

K.An ada banyak koleksi masakan kampung yang dipelajari daripada mak K.An sejak K.An mula pandai guna senduk dan kuali lebih kurang 23 tahun dulu... Masak pedas ikan sepat, masak asam keladi, kerabu pucuk paku, payes ikan temenung(kembung), masak lemak jagung muda(putik jagung) dan yang paling best, ikan terubuk bakar dengan air asam.. Ada rezeki, nanti K.An kongsikan.

Yang 'special'nya masakan kampung, bukan terletak pada masakan sahaja, tetapi pada bahan mentah yang segar dan cara penyediaan dan memasak yang berbeza dengan masakan sekarang. Contohnya, santan yang diparut atau dikukur sendiri, cili dan sambal yang digiling dengan batu penggiling dan ikan yang dibakar menggunakan sabut kelapa dan kayu. Sampai sekarang K.An tetap merasakan ikan bakar dengan api sabut paling sedap rasanya.

Tapi zaman berubah. kalau nak merasa semua tu, kenalah balik kampung... kalau di Putrajaya ni bakar dalam kuali jelah... Tapi Alhamdulillah di sini ulam-ulaman senang dapat kat pasar. Ikan keli yang K.An nak masak ni pun boleh dapat tiap-tiap hari yang hidup... He.heh.. Tapi K.An tak siang sendiri. K.An mintak orang yang jual tu siang dulu le.
Lain la kalau mak (Hjh. Selamah), kak N (kakak sulung) atau kak Mah (kakak kedua)... memang terer bab siang ikan darat yang hidup-hidup tu...

Oklah dah panjang cerita, hari ni K.An kongsi resepi yang senang juga.. masak pedas ikan keli atau,

Sambal Ikan Keli

Bahan-bahan:

5 ekor ikan keli, dibersihkan dan dicuci dengan air limau dan asam
Ratakan garam dan kunyit dan goreng separa garing.Ketepikan.

3 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1 labu bawang besar
*** tumbuk halus atau kisar semua bawang

1/2 cawan cili kisar atau cili boh
3 sudu besar air asam jawa
1 labu bawang besar dipotong melintang (jadi gelung bulat)
1/2 cawan air
garam dan gula secukup rasa

Cara-cara:

1. Panaskan minyak. Tumis bahan kisar hingga wangi.
2. Masukkan cili kisar. Tumis sampai pecah minyak.
3. Masukkan air. masukkan air asam dan masak sampai kuah pekat. masukkan hirisan bawang besar. Kacau lagi.
4. Masukkan ikan keli yang telah digoreng tadi. Gaul rata.Tambahkan sedikit gula dan garam secukup rasa.

Sedia dihidang bersama nasi putih..

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin