Sunday, November 23, 2008

Selera Thai -Daging Masak Merah

Restoran Thai menjadi pilihan ramai sekarang kerana menghidangkan masakan panas yang 'kena' dengan selera orang Malaysia. Malahan dah jadi fenomena di sana-sini, ramai yang mengusahakan Restoran Makanan Thai. Ada yang kekal lama dan maju dan tak kurang yang gulung tikar.. Semuanya bergantung kepada rezeki yang Allah beri. Ada rezeki, walau di ceruk mana pun orang cari.. dan ulang pergi.

K.An mula kenal makanan Thai sejak K.An belajar di UIA kampus P.Jaya dulu. Dah lebih 15 tahun.. ada banyak gerai Tomyam kat seksyen 17 dekat kolej UM dan kolej tumpang UIA. K.An sempat duduk di salah satu blok apartmen kat situ 2 semester. Seronok sebab macam rumah sendiri. 'House-mate' masa tu, K.Nor, Syikin, K.Oni, K.Zura, dan K.Kas. (Kat mana semua sekarang ye...?)


Masa tu kami sewa peti ais RM 30 sebulan, ada dapur masak dan periuk nasi. Pasar tani dan pasar malam kat bawah rumah je.. Masak sendiri dan jimat banyak duit biasiswa/ pinjaman. Masa tu takde 'hand-phone' lagi.. Duit pinjaman siap boleh hantar kampung atau bagi adik-adik lagi... Macamana adik-adik siswa-siswi sekarang ye...?

Berbalik cerita makanan Thai.. Masa K.An masuk tahun 3, ada gerai Tomyam ('Open-air')kat depan Bangunan SMAWIP. Balik kelas boleh terus 'order' makan malam.. Kat sinilah K.An 'perati' tukang masak tu masak macam-macam menu. K.An banyak belajar tak rasmi di situ. Termasuklah tomyam, paprik, sup sayur dan daging merah.

Daging Masak Merah

Bahan-bahan:

500 gm daging- potong kiub besar dan rebus( guna periuk tekanan lagi bagus)

3 ulas bawang merah ditumbuk kasar

3 ulas bawang putih ditumbuk kasar

1/2 biji lada benggala hijau dipotong panjang

1 biji cili merah dipotong serong

sedikit bunga kobis

1/2 biji bawang besar kuning dipotong membujur

1 sudu besar sos tiram

3 sudu besar sos cili (ikut citarasa)

1 sudu besar cili kisar

1 sudu kecil sos ikan

sedikit pewarna merah

Cara-cara:
1. Keluarkan ketulan daging yang telah direbus tadi. Hiris nipis-nipis. Campurkan dengan 1/2 cawan air rebusan di dalam mangkuk. Letak sedikit pewarna merah.

2.Selepas 10 minit, toskan daging dan ketepikan dulu air perapan tadi.

3. Panaskan 2 sudu besar minyak. Goreng sebentar daging.. ada bau sedap keluar.. lepas tu terus masukkan bawang merah, putih, cili merah, cili padi. Tumis seketika hingga wangi.

4. Masukkan cili kisar. Goreng sebentar.Masukkan air perapan daging tadi. Masukkan sos tiram, sos cili, sos ikan. Kacau.

5.Masukkan lada benggala, bunga kobis dan bawang besar. Masukkan garam dan gula secukupnya. Bila kuah pekat bolehlah diangkat dan hidang bersama tomyam dan nasi putih.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin