Saturday, November 15, 2008

.Karipap Keledek

Seingat K.An, karipap ni antara kuih yang paling awal sejarahnya. Daripada kecil, tahu je makan kuih, K.An dah kenal karipap. Belum lagi mak K.An yang lahir tahun 50-an... dah pun kenal karipap juga. Terima kasihlah kepada insan yang merekacipta resepi asal karipap yang sentiasa enak dinikmati dan tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas.

Karipap bukan sahaja dinikmati di kalangan orang kebanyakan di kampung-kampung, malahan tetap 'kelllas' di majlis orang kenamaan di bandar dan di hotel-hotel.

Bagi kami sekeluarga, seperti kuih-muih lain yang disediakn setalam besar untuk memenuhi keperluan kami 10 adik-beradik, begitulah juga ceritanya dengan karipap. Dulu-dulu mak k.An gunakan 2,3 biji botol sos kosong sebagai pencanai/ penggelek untuk membuat karipap. Riuh rendah kami bergotong-royong buat karipap macam kenduri walaupun sebenarnya hanya untuk dimakan sendiri.
K.An masih ingat, kami juga mengambil tempahan buat karipap kalau ada mesyuarat di Balairaya yang terletak dekat 'bebenor' dengan rumah kami. Kalau orang nak cari rumah 'Cikgu Shaari' (arwah ayah) pun 'landmark'nya ialah balairaya Parit Haji Amin. Ketika itu ketua kampung kami ialah arwah TokSu K.An (arwah Hj.Hassan) yang sangat terkenal di kawasan kami sekitar Batu 5, Jalan Baharu...

Sebut karipap, mengingatkan k.An kepada pakcik yang menjaja karipap,nasi lemak dan mihun goreng kat dalam Keretapi Senandung Malam dan Ekspress Langkawi sekitar tahun 90-an masa K.An di UIA dulu. Masa tu keretapi adalah kenderaan pilihan utama K.An untuk balik kampung dari Kuala Lumpur ke Parit Buntar. K.An suka naik keretapi sebab lebih selamat (bagi orang perempuan) dan k.an tak suka bau asap di Puduraya.
Berbalik cerita pakcik ni... Memang setiap kali naik keretapi, memang dia ada... bawak bakul dari satu gerabak ke gerabak yang lain menjaja karipap,nasi lemak dan mihun. Kepada yang biasa naik keretapi macam k.An tentu kenal pakcik ni... Dah lebih 10 tahun tak naik keretapi.. tak tahulah masih seperti dulu lagi atau dah berubah keadaannya.
Begitulah alkisah karipap dalam kamus K.An..


No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin