Friday, June 26, 2009

Sotong Goreng Tepung

Masak macam ni sesuai sangat kalau stok sotong dah tinggal 'ciput' tapi yang nak makannya ramai.... Dengan menggunakan seekor sotong besar ,boleh dapat sepinggan penuh sotong goreng tepung... puas meratah.. cicah dengan sos pencicah siam tu.. (Kelantan mari) kalau takde siapa tegur, habis dikerjakan abang Azam semuanya... (ye tak bang..?)

walaupun senang nak buat, tapi k.an bagi je resepi k.an ni ye.. (kalau tak, ada yang tanya pulak nanti)

Bahan-bahan: (hidangan untuk 5 orang bersama nasi dan lauk lain)
400 gm sotong besar (seekor je ni) -sotong macam ni lembut bila digoreng
potong kecil kecil memanjang atau ring)- gaul dengan garam dan kunyit
2 sudu besar tepung gandum
1 sudu besar tepung goreng pisang Adabi (boleh guna tepung rangup lain)
1 sudu teh tepung beras
sedikit air
Cara membuatnya:
1. Bancuhkan semua tepung dengan air hingga sebati.. teksturnya agak pekat supaya tepung melekat pada sotong. Masukkan sotong. Gaul rata.
2. Panaskan minyak agak-agak tenggelam sotong ketika digoreng. Gunakan sudu untuk mengambil sotong agar tepung dapat dicedok sekali. Goreng sotong hingga keemasan. Hidang segera bersama nasi dan lauk-pauk lain.

3 comments:

blogresipi said...

Goreng letak tepung banyak2 sesuai kalau ramai nak makan nye ye kak.. heheh... tp bile goreng rangup2, tepung tu pun confirm habes.. sedap!

Raihan Shaari said...

Tu sebabnye Ijan... kena taruk tepung banyak-banyak. Sarah anak k.An yang ke-3 tu makan tepungnye aje.. sotong dia keluarkan bagi kat kita.. dia kata nak rasa sotong je.. macam2 perangai budak2 nih...

Nuridah said...

Salam ziarah,

sedap tengok sotong goreng tepung ni...hmmm krap krup bunyi nyer.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin