Friday, June 26, 2009

Murtabak Daging

Seperti biasa, setiap kali bangun pagi otak ni dah ligat merancang apa nak dibuat hari ni... bukan orang kerja 'opis' je yang merancang tau... surirumah pun kena merancang supaya tugas-tugas harian berjalan dengan lancar.. Kalau tak, otak penat, badan letih, haaa...angin pun jadi tak elok kan..
Bila sebut merancang, tentu tak terlepas, merancang apa nak makan hari ni.. Pagi ni teringin nak makan murtabak daging atau ayam.. dah lama tak makan sebab dah lama tak ke pasar malam.. tak berkesempatan sebab cik abang selalu tak ada.. dah sampai tahap mengidam ni, nampaknya terpaksalah godek dapur sendiri dan tebar murtabak sendiri. Tapi nak senang kerja, tengahari K.an masak lauk kari daging dan petang nanti boleh buat murtabak.. jimat masa dan tenaga..
Resepi ni sekadar untuk dikongsi.. tak sempat buat, buat kat pasar malam je.. lagi senang..
Bahan-bahan: (untuk 4 keping murtabak)
Inti; Kalau dah ada kari daging.. lagi senang.
1/2 cawan daging dikisar/ cincang- tambah kalau nak banyak daging
1 sudu besar rempah kari
1 sudu serbuk ketumbar
1 labu bawang besar didadu
garam secukup rasa
Tumis dan masak seperti masak kari biasa.
asak hingga pekat. Ketepikan.
Bahan lain untuk inti: 2 labu bawang besar dihiris nipis
4-6 biji telur ikut citarasa
garam secukupnya
Bahan doh murtabak:
1 cawan tepung gandum
1/2 cawan air dicampur sedikit garam
minyak untuk merendam doh
cara membuatnya:
1. Masukkan tepung ke dalam mangkuk. Masukkan air sedikit demi sedikit sambil uli tepung hingga jadi doh licin selama 10-15 minit. Bahagikan 4 dan bulat-bulatkan.
2. Masukkan ke dalam mangkukleper berisi minyak. Golekkan sedikit bebola doh agar diliputi minyak. Perap 15 minit.
3. Selepas 15 minit, Tebar doh di atas meja atau di atas dulang leper hingga nipis. (seperti dalam gambar. Doh yang elok tidak akan koyak dan berlubang apabila ditebar.
4. Sambil tu, campurkan telur dengan bawang, kari daging dan sedikit garam. Pukul dengan garpu hingga sebati. Panaskan kuali, letakkan sedikit minyak. Tuang 1 senduk campuran telur dan ratakan jadi segiempat. Biar separa masak dan kemudian leretkan telur ke tengah tepung yang ditebar tadi.
5. Lipat setiap penjuru menjadi 4 persegi dan goreng di atas kuali hingga masak. Renjiskan minyak di atas murtabak sekali-sekala ketika menggoreng agar murtabak masak lembut.
Bahan acar bawang:
1-2 labu bawang besar hiris nipis
1 sudu besar cuka
secubit garam
1 sudu teh gula
sedikit pewarna merah
Campur semua bahan hingga sebati. Hidang bersama murtabak daging tadi.
**** dalam gambar tu ada 8 biji doh sebab k.An buat 4 keping murtabak, 3 keping roti bom dan 1 keping roti telur... hahh.. baru cukup dan kenyang semuanya.. tapi tak sempat nak 'snap' gambar roti bom sebab laku sangat..

2 comments:

blogresipi said...

Murtabak daging neh selalu lah kite beli kalau pegi pasar malam.tp selalu pakcik tu letak daging cenonet jer... bawang jer lebey.hehehe...

Raihan Shaari said...

mmph ha a.. selalunya kan pakcik tu tanya, nak daging ke, ayam...? tapi sama je Ijan kan.. murtabak telur ngan bawang sebenarnya..hihik

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin