Tuesday, June 23, 2009

Kerabu Epal

Apapun jenis kerabu, memang K.An suka.. rangup-rangup lagi masa makan tu...mmmph.. makan macam tu saja pun boleh..

Kerabu epal ni, belajar masa tengok rancangan Makan Tapi Diet nuuun musim pertama 3 tahun lepas.. masa tu, Chef Nazri, anak Chef Wan tu yang jadi hostnya.. macam-macam dia masak, semua nampak sedap. Dalam banyak-banyak resepi yang dia kongsi, paling selalu k.An buat..nilah dia, kerabu epal. Resepi asal Chef Nazri campur dengan udang harimau besar yang dicelur.. ikutlah citarasa masing-masing, kalau suka boleh buat macam tu juga...

Bahan-bahannya sama macam nak buat kerabu mangga:

4 biji epal hijau segar (dihiris nipis memanjang)
2 sudu besar sos ikan (namphla)
1/2 cawan kacang tanah disangrai, buang kulit dan kisar halus+ kasar
1/2 cawan udang kering- disangrai dan kisar halus
3 biji limau nipis diperah airnya
garam gula secukup rasa
1/2 labu bawang besar holland dihiris nipis
2 biji cili merah dihiris nipis panjang-panjang 1 inci

Bahan ditumbuk halus:
3 ulas bawang merah
5 biji cili padi akar
3 batang serai dihiris nipis

Cara membuatnya:

1. Potong epal dan rendam dalam air ais agar kekal rangup. Apabila siap bahan lain, baru toskan epal dan masukkan ke dalam mangkuk. Campurkan dengan semua bahan. Gaul rata. Simpan dalam peti ais sehingga sedia dihidang.



2 comments:

blogresipi said...

Kerabu epal rasa macam kerabu mangga ek Kak An? nanti nak try la...

Raihan Shaari said...

Lebih kurang gitu Ijan.. yang ini budak2 pun suka sebab tak masam. Jadinya bagus jugak untuk menu seimbang kan..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin