Tuesday, June 23, 2009

Biskut Batik

Makan punya makan, tak ingat nak 'snap' gambar untuk periuktanah. Tu tinggal 3 ketul baru teringat.. tak kisahlah kan, janji ada..
Biskut batik ni antara koleksi resepi tertua k.An.. kawan sekolah menengah dulu yang bagi.. lama tu. Terima kasih Mazlina.. sampai sekarang aku dok guna reespi hang ni.. kali ni adik K.An, Cu Da yang buat.. nak resepi versi dia pnuya,blh tengok kat 'comment'. Versi K.An kat bawah ni...
Budak-budak memang suka kuih ada coklat macam ni. Buat la waktu raya ke..mesti laku..

Bahan-bahan:(hidangan untuk 10 orang)

600 gm Biskut Meri
1 cawan gula pasir
4 cawan santan sederhana pekat
4 biji telur saiz A- pukul sedikit dengan whisk
6 sudu besar margerin
4 sudu besar serbuk koko

Cara membuatnya:

1. Masukkan semua bahan kecuali biskut meri ke dalam kuali. Masak hingga margerin dan gula cair. Perlahankan api dan kacau hingga campuran pekat dan berkilat.
2. Tutup api dan biar sebentar hingga suam. Jangan sampai sejuk pulak.

Sementara tu, patah dua biskut meri hingga habis. Masukkan ke dalam campuran coklat tadi dan gaul sebati.

Sediakan loyang berukuran 10 inci X 10 inci dan alaskan dengan kertas minyak/ 'cling wrap (supaya senang nak potong nanti) Tuang campuran biskut coklat dan tekan dengan senduk atau penekan burger hingga biskut padat dan rata. Sejukkan dalam peti ais sebelum dipotong dan hidang.

1 comment:

madulebah said...

untuk kek haritu ni resepi kami.

400gm biskut meri
4 sudu serbuk koko
1/2 cawan milo
1/2 cawan gula
1 sudu kecil nescafe
1 biji telur
2 cawan susu cair
4 sudu marjerin

kami rasa boleh adjust2 la ikut selera sendiri.. he he he

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin