Wednesday, June 17, 2009

Krim Puff

Dah lama tak buat krim puff ni walaupun senang je nak buatnya.... Kali ni kebetulan anak-anak makan kek harijadi abinya, semua pakat tinggal krim yang menimbun-nimbun tu.. makan kek ngan jem dia je. K.An memang tak suka membazir.. lagipun kan krim tu mahal harganya...
K.An kumpul krim kat dalam pinggan dan simpan dalam peti ais. Esoknya kerjakan jadi kastard krim puff...
Bahan-bahan krim puff:

150 gm margerin
150 gm tepung gandum
1 cawan air (250ml)

4 biji telur saiz B
1/2 sudu teh garam

Cara membuatnya:

1. Masukkan air ke dalam periuk. Didihkan. Masukkan margerin dan biar cair. Masukkan tepung sekaligus dan kacau cepat-cepat dengan senduk supaya jadi kental seperti doh.
2. Biarkan sejuk seketika.

Sementara tu sediakan kastard sebagai inti.

2 biji telur dipukul sebentar
2 biji kuning telur dipukul sebentar
3-4 sudu besar gula (ikut citarasa)
2 sudu besar tepung jagung
2 sudu besar tepung kastard
190 ml susu segar (boleh ganti dengan susu cair)
2 sudu besar perahan oren (jika suka)
300 ml krim putar

Cara membuatnya:

1. Masak semua bahan di dalam periuk dengan api perlahan. Kacau sentiasa sehingga kastard pekat. Ketepikan.

Cara menyediakan Krim puff:

1.Masukkan doh tadi ke dalam mangkuk. Masukkan garam dan telur satu persatu. Pukul hingga sebati.

2. Masukkan ke dalam piping bag. Guna nozzle untuk samprit (bunga). Paipkan ke dalam loyang yang telah disapu margerin seperti dalam gambar.

3. Buat hingga habis. Bakar pada suhu 200 darjah Celsius selama 20 minit. (10 minit pertama K.An letakkan loyang di bahagian bawah dan 10 minit ke dua k.an pindahkan ke tengah oven supaya krim puff masak cantik)

4. Setelah masak, belahkan bahagian tengah puff dan isikan kastard tadi. Sedia dihidang..


** kalau tak ada masa nak buat kastard, boleh juga dimakan dengan kaya atau madu.

** puff k.An ni tak nampak corak bunganya sebab k.An guna telur gred A, jadi adunan tu lembut sikit.. tapi puffnya teramat gebuuu..

3 comments:

blogresipi said...

Wah dari kek terus dapat jadi krim puff plak ye kak... rajin botul akak nie... boleh ler pass kat kite sikit nanti.hehe

Raihan Shaari said...

kalau setakat 2,3 ketul takde hal Ijan... lagi ramai yang nak makan, lagi K.An suka... meriahh..macam hari ni, tengah mendidih sup kambing, abg azam tepon kata dia balik bawak kawan makan... 3 orang sekali, rezeki sup kambing la tuuu.. hahhah..tq resepi sedap...

SHAFIDA said...

Bagusnya k.ann ni..rajin dan kreatif..mcm saya...tiru sebijik resepi..xpwrnah menjadi jygak.xtahula tangnni memang susah nak jadi kalau memasak..tp kalu babmkan..mulutni reti olk nk makan best2.lama dah trrliur nk buat krim ouffni.beli aje...xpuas mknlaa....tq kak..sy nk cubala...oven plk xder.huk huk huk...kalau nk wat jgk....bleh bakar ats tudung periuk tak . Heheh

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin