Sunday, June 14, 2009

Ayam Panggang dan Cucur Udang Seri Kandis

Sambung cerita di Kenyir lagi.. Bila bangun dari tidur je, semua macam harimau kelaparan.. Tapi K.An dah siapkan cucur udang (kering) untuk semua... Senang je.. (bahan ala 'camping' la ni...)

Bahannya: 2 cawan tepung gandum, 1 labu bawang besar dihiris, segenggam udang kering direndam air panas dan tumbuk halus, 1 biji cili merah dihiris halus, 1 biji telur, garam secukup rasa.

Bancuh tepung dengan semua bahan dengan 3/4 cawan air hingga sebati. Tambah air jika terlalu pekat atau tambah sikit tepung jika terlalu cair. Panaskan minyak dan jemputkan adunan dan goreng hingga keperangan. Hidangkan dengan sos cili dibancuh sedikit air masak dan gula.


Malam tu, memang teringin nak makan ayam panggang ala-ala BBQ... tapi tak kuasa nak bakar arang kat luar tu. Lepas makan cucur udang K.An sediakan bahan perapan ayam.


Bahan-bahan:

10 ketul ayam
1 sudu besar serbuk jintan manis
1 sudu teh serbuk jintan putih
3 biji buah keras*
1 inci halia*
2 batang serai dihiris halus*
1 sudu besar gula
1 sudu besar kicap manis


Cara membuatnya:

1.Gaulkan ayam dengan garam dan kunyit. Kisar atau tumbuk halus bahan bertanda*. Gaulkan bersama ayam tadi hingga sebati. Campurkan gula, kicap manis, serbuk jintan putih dan jintan manis. Gaul rata. Simpan ayam dalam peti ais sehingga sedia dipanggang.
2. Panggang ayam dalam oven, kuali atau di atas api arang sehingga masak.
Serbuk jintan boleh diganti dengan jintan biji yang ditumbuk halus, lebih sedap...

2 comments:

blogresipi said...

Makan cucur time camping2 mcm nie memang sedap... :)

Raihan Shaari said...

betul tu.. makan berebut-rebut masa panas2, memang sekejap je liciiin..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin