Tuesday, June 30, 2009

'Home-made' Spaghetti

Seperti dijanjikan, inilah resepi spaghetti yang k.An dan Abang Azam buat sendiri di rumah. Resepinya disertakan bersama-sama mesin pasta/ mee yang dibeli. Ikut je resepi dan juga pengalaman melihat Jamie Oliver buat pasta dalam rancangan Jamie At Home kat AFC tu..

Bahan-bahan: (menghasilkan 250 gm spaghetti)

125 gm tepung gandum
1 biji telur gred A
1 sudu teh garam
sedikit air anggaran 10 ml- jika perlu

Cara membuatnya:

1.Masukkan tepung bersama garam ke dalam mangkuk. Gaul rata. Masukkan telur dan uli hingga menjadi doh.

2. Jika doh tidak dapat dibentuk, tambahkan sedikiiiit je air dan uli lagi. (proses ni dalam 5 minit)

3. Jangan risau jika doh tidak rata atau licin kerana doh akan rata apabila dimesin nanti.

4. Bahagikan doh kepada 2 bahagian. Sediakan mesin pasta dan dulang.
Putar tahap ketebalan kepada yang besar (ikut jenis mesin). K.An mula dengan no 7. Mesin doh hingga nipis. Lipat dua doh dan mesin lagi hingga nipis. Ulang proses ini sekurang2nya 3 kali.


5. Kecilkan tahap ketebalan. K.An buat no 5. Ulang proses sama (mesin dan lipat 2) sekurang-kurangnya 5 kali agar kepingan doh menjadi mantap dan pasta yang dihasilkan cukup kenyal. Hari tu, Abg.Azam yang suka buat kerja ni, ulang sampai 10 kali agaknya.. hehe.. dia suka sangat main ngan mesin tu..

6. Buat proses yang sama untuk sebahagian lagi doh. Tukar kedudukan pemutar ke bahagian pasta saiz kecil (satu saiz lagi untuk kue-teow) dan putar kepingan doh menjadi mee. Tadah dengan tangan dan hamparkan ke dalam dulang agar pasta tidak bersimpul.

7. Sementara tu rebus 3 liter air dalam periuk dan masukkan 1/4 cawan minyak. Didihkan dan masukkan pasta yang telah siap dimesin tadi. Masak hingga pasta timbul dan biar mendidih 3 minit. Toskan dan sedia dinikmati bersama kuah bolognese atau digoreng bersama bahan kegemaran.








1 comment:

nuna said...

tgk cm sng...nk try wat la....hehe

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin