Thursday, July 9, 2009

Ringkas..Ayam Goreng dan Coleslaw

Assalamualaikum semua.. dah makan tengahari ke hari ni..? Hari ni kita makan yang ringkas je ye. Ayam goreng ala-ala KFC dan coleslaw. Nak makan dengan nasi pun boleh, kalau tak nak pun tak apa.

Coleslaw ni senang sangat nak membuatnya.. anak-anak pun boleh buat sendiri..

Bahan dan cara membuatnya: 180 gm kobis bulat- dihiris halus/ 20 gm karot dihiris halus/ 1 sudu besar cuka/ 2-3 sudu besar mayonaise/ 1 sudu teh gula
>>> masukkan semua bahan ke dalam mangkuk. Gaul rata. Sejukkan sebelum dihidang.

Ayam goreng ni pulak K.An gunakan tepung ayam goreng yang dah siap dijual tu... tapi tak semua yang sedap. K.An selalu guna jenama yang kat dalam gambar tu.. Bahan dan caranya:

1/2 ekor ayam dipotong kecil
1 biji telur dipukul sedikit
tepung ayam goreng secukupnya

>>> Panaskan minyak lebih kurang 1 1/2 cawan. Celupkan ayam ke dalam telur. Biar rata. Gaulkan dengan tepung dan goreng. Gunakan api sederhana. Buat proses sama untuk semua ketulan ayam.
Untuk isi ayam yang lembut dan berair , tutup periuk atau kuali ketika awal 5 minit menggoreng. Kemudian baru buka tudung dan terbalikkan ayam dan goreng hingga keperangan.

2 comments:

Anonymous said...

Wah.. lengkap hidangan home made KFC akak nie... anak2 akak mesti suke nie ayam2 goreng mcm nie.. kite pun suke gak... nak! hehe

Raihan Shaari said...

Buleh... jemput makan.. kita tukar ngan Ijan punya nasi ayam..heheh

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin