Tuesday, July 7, 2009

Sambal Bacang pelengkap hidangan keluarga


Sabtu lepas, sempat juga kami menjenguk adik abg.Azam, Atie dan suaminya zul dan 5 anaknya termasuk 3 kembar di Gombak.. dah lama tak jumpa sebab masing-masing sibuk dengan urusan seharian terutama menjaga si kecil masing-masing..heheh

Sesuai dengan keadaan, K.An bawak buah tangan berupa hidangan makan tengahari terus dari Putrajaya.. atie masak nasi je ye..

Hari tu K.An masak asam pedas pari, ayam bakar dan pari bakar cikgu aziz, udang goreng kunyit, kailan ikan masin, dan yang 'spesel' nya sambal bacang dan ulaman sebagai pelengkap hidangan.. berpeluh-peluh kami makan..
Elok pulak anak-anak semuanya elok main-main sementara ibu-ibu makan.. tengoklah gambar Adam, Yusof dan Hawa yang dah pun berusia 10 bulan. Jangan keliru ye, mereka ni kembar tak seiras, tu sebab rupa lain-lain.

Yang lain, dah ada resepi, jadi kat sini K.An kongsi resepi sambal bacang je.. senang dan sedap..



Bahan-bahan:

1 biji bacang saiz besar
5 biji cili padi
2 biji cili merah
sedikit belacan
2 ulas bawang merah
garam dan gula secukup rasa

Cara membuatnya:

1. Kupas kulit bacang dan cuci bersih bagi membuang getahnya. Hiris isi bacang halus-halus membujur dan kemudian melintang. Tegakkan pisau ketikan hirisan melintang agar sabutnya tertinggal di biji.

2. Tumbuk bahan-bahan lain hingga lumat. Gaulkan dengan bacang tadi dan tambah garam, gula secukupnya. sedia dimakan bersama lauk lain dan ulam-ulaman.

2 comments:

blogresipi said...

Manyaknye akak masak lauk... nape tak ajak kite pegi skali.. esh..melopas...hehe

Raihan Shaari said...

Eh..eh.. buat-buat lupa pulak..kan ke K.An dah sms Ijan ajak pegi hari tu..heheh.. takpe next time boleh ikut lagi.. lauk tu masak manyak2 sebab makan sampai malam punya..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin