Tuesday, July 14, 2009

Singgang Kepala Ikan Tenggiri

Putrajaya panas lagi.. nampak redup ala-ala nak hujan, tapi matahari menyinar hingga ke petang... Kalau macam ni gayanya, masak yang berkuah jelah yang sedap. Makan nasi panas dengan kuah singgang kepala tenggiri macam ni, kena sambal belacan dengan ulam...mmmph..lega rasanya. Lupa kepanasan di luar tu.

Nak resepi... kat mana pun sama je bahan asas singgang ni..apa-apa tambahan sayur tu ikut citarasa.. Lauk untuk ibu lepas bersalin, memang sesuai sangat... makan hari-hari pun tak apa.

Bahan-bahan:

1 ketul kepala ikan tenggiri (200 gm)
2 batang serai dititik

**bahan ditumbuk halus
3 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
sedikit halia
sedikit kunyit hidup
sedikit lengkuas

2 biji cili padi diketuk (jika suka)
1/2 labu bawang besar dihiris membujur
1 cawan air rebusan ayam (kalau tak ada, guna 1/4 kiub ikan bilis/ kiub ayam)
1 keping asam keping
5 tangkai kacang bendi dibuang tampuknya

Garam gula secukup rasa

Cara membuatnya:

1. Masukkan kepala ikan, bahan ditumbuk halus, cili padi, bawang besar, 2 cawan air dan serai ke dalam periuk. Masak hingga mendidih.
2. Masukkan air rebusan, kacang bendi, garam, asam keping dan gula jika perlu. Didihkan hingga bendi lembut. Tutup api dan sedia dihidang. Senang kan...? Suami yang isterinya dalam pantang, memang boleh masak dan hidang untuk isteri yang patut berehat tu...ehemmm

1 comment:

blogresipi said...

Menu dalam pantang nie harus masuk list nie Kak An... hehe... tp dlm pantang tak bleh la nak mkn ngan sambal belacan.hehehhe

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin