Wednesday, July 15, 2009

Agar-agar Roti

Assalamualaikum semua.. jamu mata dulu ye..kepala sakit sikit ni. Petang-petang sikit nanti K.An masukkan resepi.. Nak rehat kejap...

Ingat lagi tak masa K.an buat sandwich ayam, K.An ada sebutkan, kubit/kulit roti yang dipotong tu jangan dibuang sebab ada gunanya. Resepi ni mak k.an yang ajarkan sebab nak elakkan pembaziran.. Bukan sahaja jimat kos, agar-agar roti ni juga sedap dinikmati sebagai pencuci mulut untuk makan tengahari nanti... Selamat mencuba..


Bahan-bahan: (hidangan untuk 10 orang)

150 gm kubit roti
1 biji telur
2 cawan susu cair
2/3 cawan gula
1 cawan agar-agar kering yang telah dibasuh menjadi lembut dan ditoskan
7 cawan air
sedikit pewarna merah dan hijau

Cara membuatnya:

1. Masukkan air dan agar-agar ke dalam periuk. Masak hingga agar-agar hancur.
2. Sementara tu, masukkan kubit roti, telur dan susu cair ke dalam pengisar. Kisar hingga hancur. Ketepikan dulu.

3. Masukkan gula ke dalam periuk agar-agar dan kacau hingga gula cair. Cedok 1 senduk kecil agar-agar dan masukkan ke dalam pinggan leper. Campurkan sedikit pewarna merah.
Cedok 1 senduk lagi agar-agar dan lakukan proses sama sperti yang tadi tetapi campurkan dengan pewarna hijau. Sejukkan di dalam peti ais.

4. Perlahankan api. Masukkan campuran kubit roti yang dikisar tadi ke dalam periuk agar-agar. kacau sentiasa. Apabila mendidih kacau seketika dan tutup api.

5. Sediakan loyang berukuran 10 inci X 10 inci. ( boleh juga gunakan acuan kecil jika suka) Tuang campuran agar-agar dan kacau rata. Keluarkan agar-agar merah dan hijau daripada peti ais dan potong dadu kecil. Masukkan ke dalam campuran agar-agar dan kacau sedikit agar agar-agar berwarna sekata. Sejukkan sebelum dipotong.

3 comments:

cikmanggis said...

salam singgah dari jiran Putrajaya..saya link kan ya...dan nak punggah agar-agar roti sikit ya:)

Raihan Shaari said...

sila cik manggis.. saya bagi sepiring agar-agar roti..

Unknown said...

Nmpk sedap..mohon tuk guna resepi ni.tq :-)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin