Wednesday, July 15, 2009

Sambal Petai Ikan Bilis

Selalunya musim durian seiring dengan musim petai.. bila pergi pasar kalau ada tempoyak, ada jugalah petai tergantung di sana-sini. Tergoda tengok petai montel-montel tu... K.An sambar seikat. Kita buat sambal petai ikan bilis hari ni..

Dah pernah letak resepi ni, tapi tak kisahlah kan... resepi ulangan pun tak apa..

Bahan-bahan:

1 papan petai- kopek kulit dan keluarkan isinya
1/2 cawan ikan bilis- k.An beli yang belum dan dikopek, kopek sendiri sebab jenis ni selalunya lembut bila dibuat sambal -bersihkan, cuci dan toskan
4 ulas bawang merah dan 2 ulas bawang putih ditumbuk halus
1/2-1 cawan cili kisar (ikut citarasa)
1 sudu besar air asam jawa
garam dan gula secukup rasa

Cara membuatnya:

1. Panaskan minyak dalam periuk. Masukkan bawang dan ikan bilis. Goreng seketika hingga wangi. Jangan sampai ikan bilis garing.
2. Masukkan cili kisar. Tumis hingga pecah minyak. Masukkan air asam jawa , petai, garam dan gula. Tambahkan 1/2 cawan air. Kacau sambal, biarkan hingga petai lembut dan kuah pekat.
Tutup api dan boleh disajikan...

4 comments:

blogresipi said...

Kak An.. nak petai jugak! sedapnye buat ulam.. kite suke makan dgn budu.hehehe

Raihan Shaari said...

waaah budu..? kat umah ni dah abih. nak kena beli stok baru.. k.an ngan abg.azam Oghe Kelate celup..budu buat kuah nasi.. opps lari tajuk plak..hihik

Mima's Oven said...

kak an... cedapnyer sambal petai nie... sungguh mengoda!

Raihan Shaari said...

tergoda kat sambal petai tak apa... buat je dan makan puas-puas..nyam-nyam...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin