Monday, July 20, 2009

Agar-Agar Roti Belang

Assalamualaikum... resepi asasnya sama dengan agar-agar roti minggu lepas cuma kali ni k.an campurkan sebahagian adunan dengan serbuk coklat... esok k.an sambung cara membuatnya.. selamat beradu..

...sambungan..
alhamdulillah hari ni hujan lebat di Putrajaya.. berkat bulan Sya'aban agaknya. Sejuk dan nyaman cuaca.. sibuk sikit menghantar dan mengambil anak-anak (a.azam out-station lagi) petang baru sempat mengadap lap-top ni..
Agar-agar atau puding belang macam ni memang dah lama k.an nak buat tapi tak ada motivasi nak melapis satu -persatu. Inipun dikira agak tebal, tapi alhamdulillah cantik juga kan rupanya..

Kalau nak buat kek belang macam ni pun boleh, petuanya; kalau masa mencampur adunan tu, kita nampak tekstur yang pekat, bolehlah dilapis begini. Begitu juga dengan apa-apa jenis puding. Sebab kalau cair, kita tak akan dapat hasil belang yang cantik dan sekata.

Kebetulan, masih banyak baki kubit roti sandwich minggu lepas, maka k.An buat lagi agar-agar roti tetapi dengan penampilan corak berbeza..heheh..

Bahan-bahan:

1 cawan agar-agar kering telah dibasuh lembut dan toskan
7 cawan air
170 gm kubit roti
2 cawan susu cair/ susu segar
1 biji telur
2/3 cawan gula
3 sudu besar serbuk coklat

Cara membuatnya:

1. Masukkan kubit roti, susu cair, telur ke dalam pengisar. Kisar hingga halus.
2. Masak agar-agar dengan 7 cawan air hingga agar-agar larut kesemuanya. Masukkan gula dan kacau sebati. Didihkan. Perlahankan api dan masukkan campuran kubit roti.
3. Tutup api apabila agar-agar mendidih. Kacau campuran dan bahagikan2 bahagian sama banyak. Sediakan loyang 8X 6 inci atau acuan bulat berdiameter 8 inci. (boleh juga guna loyang 8X8 inci)

4. Campurkan serbuk coklat ke dalam bahagian A dan biarkan bahagian B seperti asal. Sendukkan 1 cawan adunan krim ke dalam loyang dengan menuangnya di tengah loyang. Biarkan ia mengalir ke bahagian tepi secara sendiri.

5. Cedok 1 cawan adunan coklat dan tuang di tengah loyang seperti adunan krim. biar mengalir sendiri.... jangan ratakan atau kacau. Ulang proses berselang-seli, hingga adunan habis. Sejukkan seketika sebelum dimasukkan ke dalam peti ais untuk dibekukan.

*** malam tu, K.An tak videokan sebab semua pembantu dah mengantuk. Lain kali k.An rakamkan supaya lebih faham kan...

2 comments:

Mima's Oven said...

Salam Raihan, cara buat menda ni sama dgn cara buat kek zebra. Gambar step by step ada kat blog Diana. http://resipidiana.blogspot.com/2006/11/kek-zebra-resipi-ini-d-dah-mencuba.html

Raihan Shaari said...

salam mima: rasanya macam tu lah.. saya dah link blog diana. tadi cari kek zebra tu tak jumpa... nanti cuba lagi..tq suggest blog diana.. bestnya sebab ada banyak resepi kat situ kan?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin