Friday, July 31, 2009

Beriyani Darat Johor


Sebenarnya, set nasi beriyani ni adalah hidangan berbuka puasa Isnin lepas, tapi sebab panjang ceritanya dan ambil masa nak menaip, K.An tangguhkan dulu 'entry'ni. Apapun, set ini adalah buah tangan daripada kawan lama k.An masa sekolah menengah dulu (Roslinda- ni Banjar Gunung Semanggol) ketika berkunjung ke rumah beberapa bulan yang lalu. (tersimpan dalam 'freezer') dan baru tergerak hati nak buat..heheh.

Ianya adalah set lengkap Nasi Beryani Darat Johor beserta semua rempah yang diperlukan yang dipeket dalam kotak mudah bawa. Sesuai dijadikan buahtangan untuk rakan atau saudara-mara di luar negara... (kalau nak order boleh hubungi terus 606-9538843/ 606-9538845)... promosi percuma jugak ni..heheh..

Ijan, Hana, Hanan, Ros, Intan dan lain-lain yang jauh dari Malaysia, bolehlah cuba pek ni. Yang mudahnya, rempah dan bahan telah disukat secukupnya.. cuma perlu tumis dan masak. Rasa dan keenakannya...., K.An bagi 3 bintang.. Beras Basmathi pun dah ada dalam pek ni.

**** cuma bagi K.An yang masak pakai campak je ni, agak merenyahkan sebab nak baca arahan satu persatu.. resepinya agak kurang 'user friendly' dan perlu diperbaiki...

***esok K.An sambung dengan resepinya ye..

Resepi ayam beriyani seperti tertera di kotaknya; semua bahan disediakan, kecuali ayam..heheh..

Bahan-bahan:

800 gm ayam
1 peket rempah beriyani -anggaran 2 sudu besar
minyak campuran- siap di beri
bawang goreng
susu campuran serbuk (dibancuh dengan 50 ml air)
450 ml air
sos beriyani Pak Ngah- macam tomato puri rupanya
kismis dan buah gajus
daun saderi, daun bawang dan daun ketumbar- dihiris halus

Cara memasak:

1. Bersihkan ayam. K.An lumur garam, kunyit dan goreng separa garing.
2. Tumis rempah beriyani dengan minytak campuran sehingga harum baunya. Jangan tumis terlalu lama.
3. Masukkan air, bawang goreng, bancuhan susu, sos beriyani, kismis, gajus dan akhir sekali daun saderi, daun bawang dan daun ketumbar. K.An tambahkan 1 sudu besar madu untuk rasa manis.Didihkan dan tutup api. Sedia dihidang.

**** daripada pemerhatian k.an, minyak campuran yang diberi sama seperti bau minyak gorengan bawang, halia dan rempah tumis sebab baunya yang wangi. Jika ingin memasak ayam masak beriyani menggunakan rempah biasa, ikut arahan resepi di belakang bungkusan rempah. InsyaAllah sedap.

Nasi Beriyani

Bahan-bahan: (siap sedia juga, tapi k.an masak separuh je sebab takut berlebih sangat)

2 cawan beras basmathi
2 1/2 cawan air
1 sudu besar susu campuran
rempah tumis
bawang goreng
rempah beriyani
kismis dan buah gajus
pewarna kuning
sehelai daun pandan dicarik dan disimpul

Cara membuatnya:

1. Masukkan semua bahan ke dalam periuk nasi kecuali kismis, gajus dan pewarna. Gaul rata dan tekan suis on dan cook. Masak seperti biasa. (tak perlu tambah garam sebab dah dicampur dalam rempah dan susu + tiada dalam arahan)
2. Apabila nasi masak, celupkan lidi ke dalam pewarna dan cucuk-cucukkan ke serata nasi. Biar seketika baru dikacau agar warnanyan cantik. Masukkan gajus dan kismis. Tutup suis dan tutup periuk) boleh dihidang bersama lauk lain.

Untuk resepi dalca, rujuk entry lepas-lepas ye.. dah habis kuasa ni..

1 comment:

blogresipi said...

Kalo balik nanti boleh la bawak nanti nie kak An... macam2 nak bawak nie... heheh..tak sabar nak balik! huhu

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin