Monday, August 3, 2009

Roti Berinti Epal

Assalamualaikum semua... ampun maaf sebab tak sempat nak bersiaran.. kebiasaan Jumaat, Sabtu dan Ahad..... masa penuh.. takde masa nak berblogging... sapa-sapa anak 2,3 je, tunggulah bila dah jadi 5,6 haaa.... tahulah macamana sibuknya melayan kerenah anak-anak... yang tengah sarat tu... nanti dah ada wua..wua..kalau tak ada pembantu rumah (yang boleh disuruh bantu)....timbul lah iklan susu, iklan lampin, iklan mee segera, iklan air....

Jadilah blogger banyak iklan macam K.An. Kejap-kejap terbantut..
Tapi tak apalah kan..itulah irama dan senandung bagi ibu-ibu macam K.An ni.. dah terbiasa
sampai tak boleh tak ada suara anak-anak.. sunyi rasanya..

OKlah memandangkan ramai yang terleleh tengok roti epal tu... kita terus masuk tajuk..
Akhir-akhir ni rajin roti meroti sebab K.An dah beli Bread Maker.. murah-murah je..beli
daripada kawan yang dah tak aktif meroti sebab anak-anak dah besar. Terima kasih K.Nani..
baru 2, 3 hari dah macam-macam roti K.An buat.
Ini projek 4 hari lepas... jalan-jalan ke dapur Mat, teringin tengok roti inti epal ni... rupa pun sangaaat menawan..

Resepi asal Doh Bun Manis daripada buku Alex Goh yang diubahsuai oleh Mat Gebu yang hasil tangannya sangat mengancammm...

K.An salin semula di sini:

Bahan Doh Bun Manis: (boleh dijadikan pelbagai roti)

A)
480 gm tepung roti
120 gm tepung gandum
110 gm gula halus
10 gm garam
20 gm tepung susu
4 ct yis segera
1 ct bread improver **
1 ct bread softener**

** tak letak pun tak apa, K.An letak separuh je

B)
1 biji telur
300 ml air

C)
60 gm mentega / margerin
D)inti epal secukupnya

E) 1 kuning telur
1 camca besar susu cair (k.An guna 1 sudu teh susu tepung + 1 sudu besar air)
1/2 ct esen vanilla

Cara membuatnya:

1. Satukan semua bahan A dan gaul rata. Tambah bahan B dan uli
hingga menjadi doh. Tambah C dan terus menguli hingga menjadi doh yang lembut dan anjal (20-25 minit). Doh agak lembut dan kalau menguli dengan tangan seeloknya tambah air sedikit demi sedikit hingga doh tidak melekat di tangan.

2. Alih dalam bekas lain yang disapu mentega dan tutup dengan plastik 'cling'. Biar 1 jam hingga doh naik 2 kali ganda.

Kaedah Lain:

Masukkan semua bahan di atas (A, B dan C) ke dalam Bread Maker(BM). Pilih setting doh dan tekan On. Biar hingga siap (anggaran 30 minit) K.An tak ada manual (sbb k.nani kata dah hilang)- kat BM tu set uli doh sampai 1 jam 30 minit (agaknya sekali perap).. jadi selepas BM sibuk uli dalam 20 minit, doh dah licin, K.An stopkan je BM tu.... dan buat langkah seterusnya.

Keluarkan doh dan perap dalam bekas lain yang lebih besar selama 1 jam.

Untuk Roti inti epal:

Bahan inti: (sediakan sementara doh diperap)

4 biji epal hijau- kupas kulit dan dipotong dadu kecil- menghasilkan 2 cawan epal siap didadu
2 sudu besar gula pasir
1 inci kulit kayu manis/ sedikit serbuk kulit kayu manis (ikut citarasa)
1/4 cawan air
1 sudu besar mentega
1 sudu teh tepung jagung-bancuh dengan sedikit air

Masukkan semua bahan kecuali tepung jagung ke dalam periuk.
Masak menggunakan api perlahan dan kacau hingga epal lembut. Apabila air kering dan inti mula pekat, masukkan bancuhan tepung jagung dan gaul rata. Tutup api dan sejukkan seketika.

Roti Epal:

1. Ambil 600 gm daripada doh tadi (k.an ikut Mat Gebu- yang lain buat roti jenis lain)
Bahagikan kepada 12 bahagian sama besar- 50 gm setiap satu)
2. Bulat-bulatkan dan ketepikan. Ambil satu dan canai membujur. Doh agak lembut, jadi K.An taburkan tepung supaya mudah mencanai.

3. Potong seakan-akan jejari pada sebahagian doh, isi inti epal dan gulung seperti dalam gambar.. Nak tengok yang cantik, jenguk dapur Mat Gebu ye puan-puan....

4. Alih ke dalam dulang pembakar yang telah disapu mentega.
Buat hingga siap. Biar 50 minit hingga naik (k. An perap 40 minit je sebab kejar masa nak ambil anak sulung dari asrama)


5. Bakar dalam oven pada suhu 180 darjah celcius selama 25-30 minit atau roti keperangan.


6. Lepas 15 minit roti dibakar, ikut macam Mat, keluarkan loyang daripada oven dan sapu bancuhan telur (E) pada permukaan roti (part ni K.An suka) Sambung bakar hingga siap. Apabila roti masak, sejukkan atas jaringan


**** walaupun agak rumit, tapi roti yang dihasilkan saaangat sedap dan anak-anak juga abang Azam berebut-rebut makan sampai kena sorok untuk 'snap' gambar...

Asma' kata, ummi buat lagi roti macam ni ye..

Sebahagian adunan lagi K.An buat sultanas roll- nanti2 k.an siarkan.

Jam dah pukul 1.46 pagi.. jom tidooooo..zzz




4 comments:

hana said...

k.ain klu meroti mmg tabikkk!!! sodap tuh kakk!

Mat Gebu said...

alah haiii..kecur tau tgk roti epal ni..

blogresipi said...

Pakai inti epal macam pai plak ye kak... sibuk ke ni tak sempat tempek resipi.hehehe

QueenJah said...

Salam ziarah, tumpang lalu...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin