Thursday, August 20, 2009

Kek Koko Basah

Mungkin ada yang pernah tengok resepi macam ni kat mana-mana kan...? Sebabnya ramai yang dah tahu resepi kek coklat mudah macam ni. .. sebab senang sangat..
K.An dapat daripada kakak K.An (K.Mah) dah bertahun dahulu.. dia dapat daripada majalah Jelita dan ramai yang sudah mencubanya.

Baru ni masa majlis bertunang adik K.An, sempat K.An menghabiskan stok coklat dan tepung kek bagi menghasilkan kek koko basah ni. Selalunya taklah basah sangat sebab guna minyak jagung. Tapi minyak jagung tak ada, guna minyak peket je... hasilnya tersangatle basah kek ni. Asalnya tak nak siarkan, tapi tetamu yang makan semua suka... siap bagi komen "moistnye kek ni...best!!!)

Macam tu le makanan ni, bagi kita tak jadi, tapi ok je rupanya bagi yang menjamahnya... Jadi, kita siarkanlah resepinya....


Bahan-bahan:

2 cawan gula pasir
1 3/4 cawan tepung gandum (ayak bersama **)
3/4 cawan serbuk koko
1 cawan minyak jagung (jadi elok kek ni)
1 cawan air panas suam
1 cawan susu cair
1 sudu teh soda bikarbonat**
1 sudu teh baking powder**
2 biji telur

** tak perlu jika guna tepung kek

Cara-cara:

1. Panaskan oven pada suhu 180 darjah celcius.
2. Campurkan kesemua bahan kecuali air panas di dalam mangkuk besar. Kacau sebati dengan whisk.
3. Masukkan air suam dan gaul lagi hingga sebati.. Sediakan loyang 8 inciX 8 inci yang dilengser margerin dan dialas kertas minyak. Tuang adunan dan bakar pada suhu 180 darjah selama 45 minit atau hingga masak (bergantung jenis oven) .Sejukkan sebelum dipotong dan dihidang.

*** adunan kek ni tidak perlu dipukul. Cukup dengan mengacau sebati je..

2 comments:

blogresipi said...

Salam Kak An..selamat berpuasa buat kak An sekeluarga :)

Lisa.T.Yee said...

cawan u brp grm yer? cawan u pkai apa measurement yer

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin