Wednesday, August 26, 2009

Tomyam Udang di Singgah Sahur


Sejurus sebelum berbuka puasa hari pertama, k.An menerima panggilan telefon daripada seseorang yang menyatakan hasrat untuk bersahur di rumah kami, jika tak keberatan katanya. Bagi K.An kecil tapak tangan, seluas rumah kami tadahkan... Kalau sanggup tengok muka-muka comot masa bersahur (nada berseloroh...heheh) ... silakanlah.... meriah lagi sahur kami. Anak-anak pulak bila dikhabarkan, gembira tak terkata semuanya...

Sebenarnya di rumah kami, waktu berbuka dan sahur memang sentiasa meriah dan selera makan pun tak berbeza. Bukannya lauk 'spesel' ke.., cuma suasana tu agaknya yang menyebabkan tiada beza berbuka dan sahur.

Lauk-pauk, macam biasa yang mudah k.An sediakan. Selalunya lauk berbuka dimasak 2 kali ganda cukup untuk bersahur sekali. Bila ada tetamu yang nak singgah sahur, k.An cuma tambah sikit sebanyak je lagi. Menu kami hari tu, daging 'black-pepper' dengan kailan (menu wajib bulan puasa)- resepi kat sini.. telur bistik dan tomyam udang. Hmmm... licin periuk nasi kami...

Yang mudahnya, kuah tomyam dan kuah telur bistik, K.An masak malam sebelum tidur dan waktu sahur, cuma campakkan udang dan buat telur dadar... Panaskan kuah...

Resepi tomyam, lebih kurang yang dulu juga, tapi sebab nak mudahkan bulan puasa, k.An tulis sekali lagi ye...

Bahan-bahan:

10 ekor udang harimau (masukkan masa panaskan kuah)
1 labu bawang besar holland dihiris sederhana tebal
2 ulas bawang putih diketuk
1/2 biji tomato dikisar halus
1 ketul kiub tomyam knorr
3 batang serai diketuk
sedikit halia diketuk
5 biji cili padi diketuk
1 batang seleri dihiris serong
sayuran ikut citarasa- karot, bunga kobis, cendawan tiram)
1 biji limau nipis diambil jusnya (k.An perah sebelum menghidang)
daun limau purut dicarik
daun sup dan bawang dihiris halus
1/2 biji tomato dibelah 3

Cara membuatnya:

1. Kali ni kita buat cara cepat, tak perlu tumis. Masukkan semua bahan kecuali udang dan daun2 bersama 4 cawan air ke dalam periuk. Masak hingga mendidih. Masukkan udang, daun limau purut, daun sup dan bawang. Tambah garam secukupnya. Perahkan limau nipis dan hidangkan.

Sedapnya bersahur bersama Fitri dan rombongan.. Sofea (anak Fitri, sedap lena dibuai mimpi) Tak sempat snap gambar lauk... dah liciiiin...
K.An dan adik-adik Fitri UNIC, Soleha, Nazirah, dan Isteri Fitri, Saleha (sama namanya ngan adik)
Sesiapa nak buat program macam ni lagi.. sila e-mail k.An ye sebelum jadual penuh..heheh.. Seronok juga singgah sahur ni. Berbeza dengan majlis berbuka puasa.. sesekali buat kelainan, apa salahnya kan...

Tak lupa, terima kasih, Fitri dan keluarga kerana sudi bersahur dengan kami... lain kali datang lagi ye..

2 comments:

blogresipi said...

Ada singgah2 sahur lagi ye kak An... meriah. Makan pun selera lah cikit kalau ramai2 tue.

Raihan Shaari said...

Nanti bila Ijan balik M'sia, kita buat program camni... sure best!!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin