Thursday, December 11, 2008

4 dalam 1...Telur Bungkus


Minggu lepas, setelah kerajaan menurunkan lagi harga minyak, akhirnya turun juga harga ayam. Di Putrajaya ni, dah berbulan-bulan harga ayam RM 7.00 sekilo.. sekarang dah jadi RM6.50 sekilo. Walau tak seperti harga dulu-dulu RM 4.8o sekilo je, sekurang-kurangnya jimat sikit belanja dapur K.An..

Opps.. kenapa K.An cerita pasal ayam ni..? Sebenarnya masa K.An makan-makan dengan kaum kerabat dan saudara mara, ada yang sebut dalam banyak-banyak bahagian ayam selalunya bahagian dadanya atau isi tak berapa 'laku'. Kalau digoreng semuanya nak ambil bahagian peha atau kepak... tertinggallah bahagian dada.. Jadinya K.An kata, masa proses ayam lepas beli kat pasar tu, asingkan siap-siap bahagian isi dan masukkan dalam bekas berasingan. Baru simpan dalam 'freezer'. Gunanya, bila nak masak masakan ala Thai, senang nak keluarkan.. Antara menu yang boleh dibuat, Padprik ayam, ayam goreng kunyit, ayam masak merah dan telur bungkus....Jadi, taklah kita membazir ayam yang kita beli mahal-mahal tu.

Ayam Masak Merah

Bahan-bahan isinya: (ayam masak merah)- hidangan 5 orang

1 cawan isi ayam yang didadu digaul dengan garam dan kunyit

1/2 biji tomato didadu kecil

1 sudu besar cili kisar

2 ulas bawang merah dan 2 ulas bawang putih ditumbuk kasar

3 sudu besar sos cili

1 sudu teh sos ikan (kalau tak ada pun takpe)

sedikit bunga kobis dipotong kecil

1 sudu teh garam, 1 1/2 sudu teh gula

Cara membuatnya:

1. Panaskan 2 sudu besar minyak dalam kuali. Masukkan ayam dan goreng hingga keperangan dan wangi. (belajar untuk kenalpasti aroma 'sedap' masakan kita)

2. Jangan angkat ayam, terus masukkan bawang dan goreng sampai wangi juga..jangan hangit pulak..! (lebih kurang 1 minit je) Masukkan cili kisar, tumis 1 minit lagi. Masukkan tomato dadu. Tambahkan 1/2 cawan air dan biar tomato agak hancur.

3. Masukkan bunga kobis, sos ikan dan sos cili. Kacau sebati. Masukkan garam dan gula. Tutup api bila kuah pekat. Ketepikan dulu.

'up-grade' jadi Telur Bungkus Periuktanah

Cara membuat telur bungkusnya:

1.Pecahkan 2 biji telur ke dalam mangkuk. Letakkan secubit garam (1/8 sudu kecil) Kacau dengan garpu.

2. Panaskan kuali. (guna kuali kecil atau yang ada pemegang supaya senang mendadar)

3.Tuangkan telur ke dalam kuali bermula dari tepi kuali (tuang ikut bulatan) Cepat-cepat angkat dan golekkan kuali agar telur nipis dan rata.

4. Perlahankan api dan masukkan isi ayam masak merah. Lipat penjuru telur dadar hingga menutupi isi telur bungkus. Sediakan pinggan yang sesuai saiznya dan tekapkan di atas kuali berisi telur bungkus. Terbalikkan dan siaplah telur bungkus periuktanah.

***kalau kuah banyak, asingkan kuah dalam mangkuk lain untuk memudahkan proses membungkus. bila dah cekap, bolehlah masukkan semuanya lain kali.

2 comments:

resmipadi said...

baru-baru ni di kampung. pergi pasar untuk persiapan raya. cili merah rm15/kilo. betul ke?

raihan shaari said...

betul,memang mahal. bagus jugak kalau tanam sendiri sepokok dua kan..?

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin