Tuesday, December 23, 2008

Sambal Paru

Disebabkan Brad kata nampak sedap, hari ni K.An luangkan masa juga menaip resepi sambal paru ni..
K.An mula mengenali sambal paru dan mula menikmati keenakannya ketika K.An di UIA juga. Ada sepasang makcik dan pakcik Jawa menjual nasi lemak dengan pelbagai lauk di Cafe UIA Petaling Jaya.. "To all my friends.. Ingat lagi tak cafe 2 tingkat kita kat sebelah SMAWIP yang menyajikan aneka makanan enak dan murah masa tu...?(15 years ago) Ada nasi beriyani (selalu sedekah pisang pada hari Jumaat)- ayam berempah dia sedap. Ada gerai 'special order', tempat K.An pesan sup sayur masa demam. Ada nasi campur, ada nasi dengan lauk pauk ala Arab, Ada Roti Nan dan Tandoori, ada juga Dunkin' Donut dan ada gerai roti canai dan roti jala.

Dah lama tak ke sana, tak taulah macamana keadaan cafe tu.. Entah ada atau tidak, lagi.
Berbalik cerita pakcik dan makcik jual nasi lemak ni, lauk-pauknya semua sedap-sedap. Yang paling K.An suka, nasi lemak dengan rendang daging (makcik akan gunting daging tu kecil-kecil supaya senang nak makan) dan nasi lemak dengan sambal paru... Ummm sedapnya.

Tapi K.An dah tak ingat kat mana K.an belajar cara masak paru ni.. cuma dah agak lama juga sampai tak ingat... ha..hah


Bahan-bahannya:

300 gm paru (paru ni ringan, ni pun dah banyak)
1 cawan cili kisar
3 ulas bawang merah, 1/2 labu bawang besar, 2 ulas bawang putih dikisar halus
1 sudu besar air asam jawa
garam dan gula secukup rasa
1/2 labu bawang besar dihiris kasar
minyak untuk menggoreng dan menumis


Cara membuatnya:

1. Basuh paru dan potong 4. Lumurkan dengan garam dan kunyit. Masukkan 2-3 cawan air ke dalam periuk dan didihkan di atas dapur. Masukkan paru yang dah bergaram kunyit tadi.

2. Rebus lebih kurang 5 minit dalam air mendidih sambil diterbalik-balikkan agar paru masak rata.
3. Tutup api, bila paru dah nampak kecut dan bertukar warna. Keluarkan dan toskan.
4.Hiris paru nipis-nipis lebih kurang 2-3 mm. Panaskan 1/2 cawan minyak dalam kuali. Goreng paru separa garing. (lebih kurang 5 minit) Kepada yang suka rasa rangup, goreng hingga garing.

5. Angkat dan toskan minyaknya. Ketepikan.

Cara masak sambalnya:

1. Sama seperti memasak sambal yang lain juga. Tumis bawang kisar hingga wangi.
2. Masukkan cili kisar. Tumis hingga pecah minyak. Masukkan air asam jawa. Masukkan bawang besar hiris. Tambahkan sedikit air.
3. Masukkan garam dan gula. Masak hingga sambal pekat. Tutup api. Masukkan paru ke dalam periuk dan gaul rata dengan sambal... Ummm... sedap dimakan dengan nasi putih atau nasi lemak.

*** Sambal paru ni dah jadi kegemaran Iqbal sebab dia cuba kat asrama dia..
*** Jika suka rasa paru yang rangup, sejukkan sambal dahulu sebelum digaulkan dengan paru goreng.

4 comments:

BRD said...

mmmmmmmmmm,that looks so tasty and succulent.
Brad

raihan shaari said...

Thanks Brad.. hopefully you'll try the recipe when it is up. Do enjoy this blog...!

farhana said...

salam kak an..

terjumpa memori zaman kat UIA PJ.. best kan zaman tu kak an?

thanks for capturing the moment

Chempaqa said...

salam k.ann..
yup still ingat makcik & pakcik tuh..
yg paling sy suka tempe nyer..very smooth & delicious..then served with kangkong goreng nyer..yummy..ingat tak nasi ayam nyer..best kan..bagi nasi laku sdr ambik..tomato nyer yg gebu tuh..pergggggg..smapai skrg tlekat kat memori..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin