Thursday, December 11, 2008

Sardin 'Spesel'

Aaah.... Alhamdulillah, setelah hampir 2 minggu bercuti, dapat juga kembali 'on-line'. Banyak peristiwa yang berlaku dan kenangan diukir... antaranya, seminggu jadi 'host home-stay' (penat tapi seronok) dan kembalinya Pak Lang Ustaz Muhyiddin(bapa saudara K.An) ke rahmatullah pada 9 Zulhijjah yang lalu. Al-Fatihah.

Sesekali balik kampung memang menyeronokkan, cuma kali ini agak singkat dan banyak yang dirancang tak sempat nak dibuat. Tapi bab masak-memasak semuanya menjadi.. K.An sempat buat tapai pulut dengan mak K.An dan sempat juga merakamkan detik mak K.An buat nasi goreng kunyit dan Asma'( anak perempuan sulung) buat roti telur. Malam balik dari rumah K.Mah, K.An buat lagi sambal sardin sebab ada permintaan resepinya...

Yang bagusnya sambal sardin ni boleh digandingkan dengan macam-macam masakan. Antaranya, nasi lemak sardin (sedaaap..) roti canai (teringat roti canai kat kedai makan di Masjid Shah Alam masa K.An di Uitm dulu..) penkek, roti parata, sandwich dan boleh juga dibuat inti popia goreng. Satu lagi yang sedap, sandwich sardin gulung.. (nanti K.An 'share' cara buatnya) Satu lagi... karipap inti sardin pun boleh..

Bahan-bahan:

1 tin besar sardin King Cup (pilihan utama K.An zaman berzaman)

5 ulas bawang merah, 3 ulas bawang putih dikisar atau ditumbuk halus

3 ulas bawang merah dihiris (dimayang)

1/2 cawan cili kisar (kalau nak buat nasi lemak, lebihkan cili sebab perlu lebih kuah)

1 labu bawang besar dihiris melintang

1 biji kentang dihiris nipis (kalau suka)

3 biji cili padi diketuk

garam, gula secukup rasa

Cara-cara:

1. Panaskan 5 sudu besar minyak di dalam periuk. Tumiskan bawang merah hiris hingga kekuningan. Masukkan bawang kisar dan cili padi. Tumis lagi hingga wangi.

2. Masukkan cili kisar. Tumis hingga pecah minyak. Masukkan sos tomato dalam sardin dan kacau sambal hingga sebati. Tambahkan 1/2 cawan air. Perlahankan api.

3. Masukkan kentang dan bawang besar. Masukkan ikan sardin. Masak hingga kentang empuk dan sambal pekat. Kacau rata. Tambah garam (+/-1 sudu teh) dan gula (1 sudu besar) jika perlu.

4. Tutup api dan sedia dihidang.

*** bawang hiris yang ditumis dan cili padi, menambahkan keenakan sambal sardin

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin