Wednesday, May 13, 2009

Nostalgia Mee Sanggul dengan Kuah Kacang

Anak-anak suka betul dengar cerita zaman dulu-dulu masa K.An 'kecik' dan masa K.An sekolah rendah sebab semua tu dah tak ada di zaman Malaysia membangun ni.
Masa tu bekal belanja cuma 30 sen. harga kuih 10 sen. Nasi lemak 30 sen. air pun cuma 10 sen segelas. Siapa bawak duit bekal 50 sen, dah kira anak orang berada yang bapaknya ada sawah berekar-ekar. Tak pun anak tauke kedai runcit.

Ya lah, zaman tu gaji pegawai besar pun cuma RM 1 ribu lebih. Arwah ayah K.An yang jadi cikgu lebih 15 tahun pun gajinya cuma RM 700... tapi bahagia betul zaman tu.. Pergi sekolah, naik basikal sejauh 2 batu. Kalau hujan, kena pakai baju biasa dan selipar je ke sekolah sebab takut kotor. Dah sampai sekolah, baru tukar dengan 'uniform'. Itupun kalau ada sebab bagi yang kurang mampu, baju sepasang basah dek hujan (tak ada mesin basuh masa tu) tak kering di jemuran... alamatnya pakai baju biasa je. Yang penting belajar...

Kantin sekolah K.An masa tu kecik je tapi cukup untuk menampung 2 sesi rehat semua pelajar. Makanannya semua sedap sebab orang kampung yang masak... selain nasi lemak dan laksa, K.An ingat betul mee sanggul kuah kacang yang dibalut dengan daun pisang yang dijual di kantin tu. 'Simple' tapi sedap... Baru-baru ni mak mertua K.An bekalkan mee sanggul buatan orang Islam.. mmmph, teringat nostalgia dulu-dulu. Apa salahnya buat dan bagi anak-anak rasa.


Bahan dan cara membuatnya sama macam kuah kacang biasa cuma untuk menyedapkan lagi, tambahkan udang putih kecil atau udang harimau ketika memasak kuah kacang. Resepi asal kat kantin sekolah K.An, guna udang kering atau udang kecil je. Celurkan mee sanggul dan tuangkan kuah kacang ke atasnya, macam nak makan spaghetti.


Rupa mee sanggul setelah digaul dengan kuah kacang...

1 comment:

Saadiah said...

An, teringat aku mee Pak Yob...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin