Thursday, May 14, 2009

Sagu Gula Melaka

Di suatu hari... K.an menonton rancangan Food Lover's Guide to Australia (rancangan fav. K.An tapi, tolak bab tunjuk makan yang tak halal..). Kali ni dia melawat restoran nyonya yang menyajikan pelbagai kuih-muih tradisonal nyonya yang sangat terkenal tu... antaranya sagu gula melaka. Siap demo cara dia buat... mmp..lain sikit daripada yang selalu K.An buat dan baca di majalah. Nampak lebih mudah dan praktikal. K.An dah cuba dan memang hasilnya sangat memuaskan. Baby Maryam dan Princess 'Aisyah pun suuukaa sangat.

Bahan-bahan: (menghasilkan 5 bekas dadih kecil)

1/2 cawan sagu biji (K.An gunakan yang warna hijau)- rendam dengan 1 cawan air selama 15 minit
4 cawan air biasa
1 biji putih telur
acuan secukupnya

Cara membuatnya:

1.Masukkan air ke dalam periuk. Didihkan. Biar api sederhana. Masukkan sagu yang direndam tadi (jangan toskan) dan kacau sentiasa hingga sagu timbul dan jernih. Tuangkan ke dalam penapis halus.
2. Dalam bekas lain, kacau putih telur dengan garpu. Masukkan ke dalam mangkuk dan gaul rata bersama sagu yang ditoskan tadi. Masukkan campuran sagu ke dalam acuan dan sejukkan di dalam peti ais.

Bahan sirap gula melaka:

Cairkan 1 keping gula melaka dengan 1 cawan air mendidih. Kacau sentiasa hingga air gula mendidih. Padamkan api dan sejukkan.
Campurkan sedikit garam dengan 1 cawan santan pekat. Sejukkan dalam peti ais. (jika ingin santan tahan lama, masak di atas api perlahan seperti menyediakan santan untuk cendol.

Hidangkan sagu bersama 2 sudu besar air gula melaka dan 2 sudu besar santan. (tambah jika tak cukup manis atau lemak)

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin