Tuesday, May 26, 2009

Mari-mari... Nasi Lemak Sardin Panaaas..!


Setiap kali balik kampung, jarang sekali kami melepaskan peluang menikmati nasi lemak sardin di gerai milik keluarga arwah Pakcik Halim yang terletak di hadapan Masjid Batu 5 dahulu. Selalunya selepas solat Subuh, seawal pagi lagi gerai ni dah dipenuhi pelanggan yang gemar menikmati mihun sup, kuih-muih dan nasi lemak sardin yang disajikan di sini.

Gerai ini kemudian diwarisi anak beliau yang juga telah meninggal dunia iaitu arwah Shukor.. dan sekarang gerai tersebut diuruskan oleh isteri arwah dan ahli keluarga mereka yang lain,telah berpindah di tapak pekan Rabu juga di Batu 5 kerana pertambahan pelanggan dan suasana kedai yang lebih selesa.

Zaman K.An sekolah dulu, harga nasi lemak sardin ni cuma 30 sen dan sekarang 50 sen, tetapi yang penting rasanya tetap sama..sedaap.
Tapi yang dalam gambar tu, K.An punya nasi lemak ye... walaupun tak sama 100% tapi bila dibungkus dalam daun pisang, tak kurang enaknya..alhamdulillah..


Resepi sambal sardin ni dah pernah K.An siarkan, tapi khusus untuk nasi lemak bungkus ni, K.An tulis sekali lagi untuk kemudahan semua.
Bahan-bahan: (hidangan untuk 10 pinggan)

1 tin besar sardin (KingCup atau Ayam Brand)
3-5 biji cili padi diketuk
5 ulas bawang merah dan 3 ulas bawang putih dikisar halus
3-5 ulas bawang merah dihiris (dimayang)
1 cawan cili kisar
1 labu bawang besar dihiris gelang

Cara membuatnya:

1. Panaskan 5 sudu besar minyak dalam periuk. Tumis bawang merah hiris hingga wangi dan keperangan. Masukkan bawang kisar, cili padi dan tumis seketika. Masukkan pula cili kisar dan tumis hingga pecah minyak. Gunakan api sederhana agar cili tidak hangus.
2. Masukkan sos tomato dalam tin sardin. Gaul rata dan tumis lagi. Tambahkan 1/4 cawan air. Masukkan ikan sardin dan bawang besar. Didihkan dan tambah garam, gula secukupnya. Padamkan api apabila cukup rasa. Sedia dihidang bersama nasi lemak.

Cara membuat nasi lemak:

3 cawan beras super 5% dibasuh dan toskan
5 1/2 cawan santan daripada 1 biji kelapa
1 inci halia diketuk
2 helai daun pandan dicarik dan disimpul
2 sudu teh garam
1 sudu teh jintan putih dan jintan manis biji(dicampur)

Cara memasak:

Masukkan kesemua bahan ke dalam periuk nasi. Masak seperti biasa.

***apabila nasi masak hidangkan di dalam pinggan berlapik daun pisang kerana aroma daun pisang menyedapkan lagi rasa nasi lemak.

3 comments:

Anonymous said...

Boleh buka tak? nak tengok isi kat dalam :)

Raihan Shaari said...

Boleeeh.. esok saya k.an bukakan..lepas tu boleh makan..

akubersamaCahya said...

yummyyyy... boleh wat bekal nak pegi singapore next week ;)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin