Wednesday, May 20, 2009

Roti Kentang dah Siap Mat...!

Sudah sekian lama K.An teringin nak buat roti yang lembut dan gebu macam yang dijual di kedai-kedai tu, tapi tak kesampaian. Banyak dah rancangan memasak termasuk rancangan Yuk Buat Roti oleh Chef Wan K.An tonton, tapi bila cuba, tak jadi juga.

Bila tersinggah blog Mat Gebu yang memang pandai memasak serba-serbi tu, tengok roti kentang yang dia buat..alamak tergoda K.An. Pergi kedai, beli bahan yang sepatutnya, terus buat roti kentang tu... Berulangkali K.An baca Bismillah masa uli tepung.. dan hasilnya, alhamdulillah.. gebu dan cantik macam yang kat kedai. Terima kasih juga kepada Kak Rin yang mula-mula buat roti ni sblm Mat. K.An bagi resepi yang Mat bagi.


Bahan-bahan:

Bahan Doh Roti:
300 g tepung roti (high protein)
2 camca teh yis segera (mauripan atau apa-apa jenis)
3/4 sudu besar susu tepung
1/2 camca teh garam
60 gm gula castor
60 gm kentang lecek (dah direbus lebih dahulu)
1/2 biji telur (guna lagi 1/2 untuk sapu atas roti)
135ml air sejuk (dari peti ais)
30 gm mentega
1/2 camca teh bread improver
1/2 camca teh bread softener

Bahan Kastard:
1 camca besar tepung gandum
1 camca besar tepung kastard
4 camca besar gula halus
1 cawan susu segar
1 biji telur saiz A
1 camca besar mentega

Cara membuatnya:
1. Untuk Doh Roti: Satukan bahan untuk doh roti kecuali air dan mentega. Gaul dengan tangan hingga sekata. Buat lubang di tengah dan tuang air sedikit demi sedikit sambil digaul hingga menjadi doh. (K.An buat kat atas meja supaya senang menguli)
2. Tambah mentega dan terus menguli hingga menjadi doh yang kenyal dan lembut.
3. Bulat-bulatkan doh dan perap 1 jam hingga doh kembang.

Untuk Kastard:
Sementara menunggu doh naik, buat kastard. Satukan semua bahan kastard kecuali mentega dalam bekas tahan panas. Kacau rata dengan whisk. Masak secara double boiler sambil terus mengacau hingga pekat dan berkilat. Alihkan dari double boiler dan masukkan mentega. Kacau hingga sebati. Tutup kastard agar permukaannya tidak keras.

Untuk Roti kentang:
1. Keluarkan doh. Tumbuk doh untuk membuang udara. Bahagikan doh kepada 15 atau 16 bahagian. Bulat-bulatkan setiap bahagian dan susun dalam bekas yang telah disapu mentega. Buat hingga siap. Tutup adunan dan biarkan 45 minit hingga doh mengembang lagi.

Selepas 45 minit, panaskan oven. Sapukan permukaan roti dengan baki 1/2 bahagian telur tadi. Isikan kastard dalam piping bag (plastik dilubangkan di penjuru bawahnya) dan paipkan secara bersilang atas roti tadi.
Bakar dalam oven pada suhu 180 darjah celcius selama 20 minit atau hingga masak. (letakkan loyang di tengah oven)Sejukkan atas jaringan sebelum dihidang.
** memandangkan oven k.An kecik je, K.An bahagikan kepada 2 loyang. 2 kali bakar le maksudnya. Hasilnya tetap memuaskan... jangan risau kalau tak ada oven besar macam Mat.. boleh buat juga..

2 comments:

Mat Gebu said...

salam kak n..amboihh, gabu dan montoks mcm i leer...hehehe..saya link blog kak n yeaa..terima kasihh

Raihan Shaari said...

salam n tengkiu mat.. banyak lagi K.An kena belajar nih..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin