Wednesday, May 6, 2009

Nasi Dagang

Pernah tak dengar lagu zaman 70-an yang didendangkan penyanyi kelahiran negeri Cik Siti Wan Kembang- Rosemaria Abdul Hamid...? " Nasi Dagang itulah namanya..terkenal di merata-rata.. campur santan kelapa dan halba..bawang hiris dan juga halia....eeenak rasa...!"

Dari umur 7 tahun sampai sekarang, dok ingat lagu tu.. masa dulu-dulu, tak tahu pun camna rupa dan rasa nasi dagang ni. Bila masuk universiti, campur dengan ramai kawan dari Kelantan, siap berniaga lagi masa konvo atau 'open day'... maka, bukan setakat tahu, tapi sangaaat menggemarinya.

Teringat lagi masa di Matrik UIA Lembah Pantai, diketuai K.Ana (Kelantan) yang pandai masak, kami bergotong-royong menyediakan nasi Kerabu dan Nasi Dagang untuk dijual di gerai kolej sempena 'Open-Day' Memang kagum dengan orang Kelantan yang cekap masak dalam kuantiti yang banyak. Masa tu K.Ana kukus nasi Dagang ni ikut cara orang Kelantan masak.

Tapi K.An tak sempat nak kukus... haa tanak je macam nasi biasa...

Masa belajar dulu-dulu, K.An tak boleh sarapan dengan nasi dagang. Sebabnya.... kalau tak, lepas tu bukannya nak dengar kuliah pensyarah.. tapi zzzz... lemak campur pulut campur santan... memang melayukan mata...

Baru-baru ni kami 'ter' singgah ke satu restoran kopitiam kegemaran kami di Bandar Baru Bangi.. dan 'terorder' nasi dagangnya... mak oii..! sedapnya sampai minta tambah kuah gulainya. Rasa macam tak puas makan sebab kongsi je dengan A. azam.. (taknak makan banyak lepas pukul 10 malam..he..heh)
Esoknya, pergi pasar, terjumpa beras nasi dagang dan rempahnya sekali... pucuk dicita ulam mendatanglah.. Jom masak sendiri nasi dagang..

Bahan-bahan: (hidangan untuk 5 orang)

Bahan untuk nasi:

2 cawan beras nasi dagang

3 cawan santan sederhana pekat

3 ulas bawang merah dihiris

1/4 sudu teh halba biji

sedikit halia dihiris halus

garam secukupnya (1 1/2 sudu teh/=)

Cara membuatnya:

1. Masukkan semua bahan ke dalam periuk nasi. Masak seperti biasa.

Bahan untuk gulai:

1 ekor ikan tongkol-dibersihkan dan dipotong kecil

3 sudu besar rempah gulai nasi dagang

1 cawan santan pekat

1 cawan santan cair

2 sudu besar cili kisar

3 ulas bawang merah dan 2 ulas bawang putih dimayang

sedikit halia
1 keping asam keping
Cara membuatnya:

1. Rebus ikan tongkol bersama asam keping selama 20 minit. Ketepikan.

2. Dalam periuk lain, panaskan minyak dan tumis bawang merah, bawang putih dan halia hingga wangi. Masukkan cili kisar dan rempah yang dicampur dengan 1/2 cawan air.

3. Tumis hingga pecah minyak. Kemuadian masukkan ikan tongkol dengan 1/2 cawan air rebusannya. Didihkan.

4. Masukkan santan cair dan didihkan lagi. Biar mendidih dengan api perlahan selama 10 minit supaya rempah meresap ke dalam ikan.

5. Masukkan santan pekat, garam dan gula secukupnya. Apabila mendidih, padamkan api dan boleh dihidang bersama nasi dagang dan acar timun.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin