Monday, May 25, 2009

Pulut Kuning dengan Kari Ayam

Kepala K.An ni berdenyut-denyut sakitnya dah 2 hari disebabkan cuaca yang amat panaaasnya kat luar dan dalam rumah... Makan pun tak berapa selera sebab tekak rasa pahit-pahit sikit.. Sudahnya masak je kari ayam. Tengahari makan dengan nasi, petang nanti boleh buat pulut kuning makan dengan kari.. mmph sedap tu. Sebenarnya pulut ni 'ubat' sakit kepala lagi...hihik. biarkan..dah sakit nak buat macamana kan..? Belasah je labu...


Bahan-bahan: (hidangan untuk 4 orang)

1 cawan beras pulut- direndam dengan 2 cawan air, 1 keping asam keping dan sedikit serbuk kunyit semalaman atau 5 jam.

1 cawan santan pekat

garam secukup rasa

sehelai daun pandan dicarik dan disimpul

Cara memasak pulut kuning:

1. Toskan beras pulut di dalam penapis dan lalukan air bersih. Panaskan pengukus. Masukkan beras ke dalam loyang atau bekas tahan panas. Masukkan santan dan garam. Gaul rata. Letakkan sekali daun pandan. Kukus selama 20 minit atau sehingga masak.

***cara lain. Masukkan beras ke dalam periuk nasi. Masukkan 1 cawan santan, garam dan daun pandan dan masak seperti biasa.

Kari Ayam:

500 gm ketulan ayam dipotong kecil

2 sudu besar rempah kari dibancuh dengan 1 cawan air

1 biji kentang dibelah 6

2 tangkai daun kari

3 ulas bawang merah dan 2 ulas bawang putih dihiris nipis

sedikit halia dihiris halus

1 kuntum bunga cengkih, bunga lawang dan kulit kayu manis

1 cawan santan sederhana pekat

Cara membuatnya:

1.Panaskan minyak dalam periuk. Tumis bawang merah, putih, halia dan rempah ratus hingga wangi. Masukkan rempah kari dan daun kari. Tumis hingga pecah minyak.

2. Masukkan ayam dan 1 cawan air. Tutup periuk dan didihkan. Setelah mendidih, masukkan kentang dan santan. Tambah air jika kuah terlalu pekat. Gaul rata. Masukkan garam secukupnya. Didihkan lagi. Padamkan api apabila kentang empuk dan sedia dihidang.

3 comments:

blogresipi said...

Hantarlah sikit pada saya. :)

Raihan Shaari said...

Salam kenalan...Boleh aje kalau ada mesin masa macam doraemon tu... k.an memang selalu masak lebih..(k.an link your blog ye..?)

Unknown said...

Terpikat dgn blog periuk tanah ni..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin