Thursday, March 26, 2009

'Home-made' Shawerma

Selain suka masak-masak, makan-makan, 'JJCM', kami sekeluarga juga suka makan kat dalam kereta sambil ronda-ronda atau makan kat dalam kereta dalam perjalanan ke satu tempat yang agak jauh..(pelik pulak bunyinya)
Dalam erti kata lain, berkelah kat dalam keretalah... Kadang-kadang, kalau k.An terlebih masak makanan, K.An masukkan dalam bekas bekal, ajak Abang Azam jalan-jalan bawak anak-anak dengan kereta.... dan makanan tu pasti habis. Budak-budak ni kalau kat dalam kereta, makan berebut-rebut.... makanan yang banyak pun boleh jadi tak cukup. Yang penting, tu strategi k.An menghabiskan makanan..

Satu perkara lagi, kalau kami nak ke satu tempat yang perjalanannya memakan masa yang panjang, K.An juga suka sediakan bekalan air dan makanan yang mencukupi kat dalam kereta. Selain menjimatkan duit, jimat juga masa sebab bila terpaksa berhenti untuk mengisi perut... banyak kerenahnya dengan anak-anak kecil ni. Lagipun susah nak cari makanan yang betul-betul sedap kat R & R ni.. kebanyakannya asal ok je sebab pengguna dah tak ada pilihan. Lapar punya pasal, beli aje..

Balik ke kampung cuti lepas, k.an sempat sediakan bekal 'home-made' shawerma untuk kami makan di dalam perjalanan yang mengambil masa hampir 5 jam. K.An namakan begitu kerana kat rumah tak ada pemanggang daging shawerma macam kat kedai.. tapi rasanya hampir sama dan tak kurang sedapnya. K.An panggang kat dalam kuali je dan gunakan roti hot-dog. Boleh juga digunakan roti pita (seperti kebab Melawati) atau roti Arab.

K.An tak namakan 'kebab' kerana setahu k.An kebab adalah daging cincang yang dicampur rempah-ratus dan dikepal macam pegedil besar, dicucuk pada besi pemanggang dan dipanggang atau bakar macam sate...
Diringkaskan cerita, cubalah resepi mudah ini...

Bahan-bahan: (menghasilkan 6 biji roti shawerma)

1 bungkus roti hot-dog (boleh diganti dengan 3 keping roti pita dipotong 2)
4 keping daging burger ayam/ daging Ramly
1 biji tomato saiz besar-didadu kecil
1/2 batang timun didadu kecil
1 labu bawang besar didadu kecil
1/2 cawan sos cili
mayonaise secukupnya
margerin secukupnya

Cara membuatnya:

1. Keluarkan daging burger daripada 'freezer' dan biarkan lembut seketika.(jangan terlalu lembut, nanti tak boleh dipotong pulak) Apabila boleh dipotong, potong daging berbentuk dadu . Buat hingga habis.
2. Panaskan kuali. Letakkan 1 sudu kecil margerin. Masukkan bawang dan goreng hingga layu. Jangan sampai perang. Angkat dan ketepikan.
3. Menggunakan kuali yang sama, masukkan daging dan panggang hingga nampak garing diluarnya. Kacau sentiasa agar daging masak rata.
4.Masukkan sos cili, tomato, timun dan bawang dan gaul rata. Tutup api dan cedok daging ke dalam mangkuk.

5. Belah dua roti hot-dog. Sapukan sedikit margerin dan mayonaise secukupnya. Letakkan inti daging dan bolehlah dihidang dan dinikmati di mana sahaja. Tambahkan sos cili jika suka lebih pedas.


***lakukan proses sama jika menggunakan roti pita atau roti arab. Potong 2 roti pita dan besarkan lubang di tengahnya. Sapukan margerin dan mayonaise. Isikan inti. 3 keping roti pita menghasilkan 6 keping shawerma.

2 comments:

batu lesung said...

kak an..sedapnya..nak sikit...kurier ke sini ble? :)

Raihan Shaari said...

k.an fax je lah.. lagi senang..heheh..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin