Monday, March 2, 2009

Gulai Manis Sotong

Walaupun menu masakan di kedai mamak tak banyak pilihan, tapi pengunjungnya tetap bertali arus... bagi peminat nasi kandar, kari ikan, kurma ayam, kari kambing, daging masak hitam memang tak jemu-jemu dijamah...walaupun tiap-tiap hari... Pelik kan?
Tak pelik jika masakan tu memang betul-betul sedap.. daripada mencuba di kedai yang belum tentu rasanya, lebih baik ke tempat yang sama dan pasti tidak mengecewakan tekak dan poket..

Bagi K.An sekeluarga pun, selalunya memilih kedai yang dah tahu reputasinya ataupun yang disarankan oleh kenalan, majalah ataupun rancangan di TV. Kalau susah nak fikir, pergi je kedai yang dah berpuluh kali ulang makan... Senang cerita.

Berbalik cerita pelbagai gulai, kali ni gulai manis sotong menjadi pilihan K.An. Cara memasaknya takjauh beza dengan gulai lain (kari) cuma ditambah sedikit gula untuk rasa manis.

Bahan-bahan: (hidangan untuk 3 orang)

300-500 gm sotong dipotong cincin

3 ulas bawang merah dan 2 ulas bawang putih dihiris halus

1 sudu besar rempah kari ikan/ udang- bancuh dengan 1/4 cawan air

1 tangkai daun kari

1/2 biji tomato dipotong 3

1/2 cawan santan (sederhana pekat)

garam dan gula secukup rasa

Cara membuatnya:

1. Panaskan 3 sudu besar minyak dalam periuk. Tumis bawang merah dan putih hingga wangi. Masukkan rempah kari dan daun kari. Kacau hingga pecah minyak. Masukkan sotong dan rempah kari.

2. Kacau rata dengan rempah dan tutup periuk. Biar 2 minit supaya sotong lembut. Buka tudung periuk, masukkan santan, tomato, garam dan 2 sudu teh gula. Biarkan mendidih dan kuah pekat sedikit. Tutup api dan sedia dihidang.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin