Tuesday, March 24, 2009

Suamiku Ke dapur Lagi..Masak Kari Kepala Ikan

Cuti MaulidurRasul 3 minggu lepas kami balik kampung. Walaupun cuma 3 hari, banyak juga misi yang dapat dilaksanakan. Misi Sembilang Abang Azam berjalan dengan lancar dan kami anak-beranak pun ada rezeki juga, dapat tumpang sekaki.. Macam biasa kedai makan kat Batu 5 sebelah tapak pekan Rabu menjadi kunjungan kami.. Rezeki dapat menjamah gulai sembilang yang sedap sebab ikannya segar. (memang tak dapat kat belah KL ni).. siap tapau untuk mak dan adik2 kat rumah lagi..

Dalam kesempatan tu juga, kali ni Abang Azam terrajin sedikit, teringin nak belajar masak gulai kepala ikan. Dia beli sendiri kepala ikan merah kat pasar(segar juga) dan bahan-bahan lain untuk dimasak untuk mak mertua dan mak sendiri. Dengan panduan K.An, dia berjaya menghasilkan gulai yang alhamdulillah, K.An bagi A+ untuk percubaan pertama.. Jangan lupa step pulak lepas ni...

Bahan-bahan: (hidangan untuk 3 orang)

sebelah kepala ikan merah saiz sederhana besar

3 sudu besar rempah kari ikan

1 cawan santan sederhana pekat

2 tangkai daun kari

1 sudu teh halba campur

3 ulas bawang merah dihiris

2 ulas bawang putih dihiris

5 batang kacang bendi, dibuang tampuknya

1 biji buah tomato dibelah 6

2 sudu besar air asam jawa cair

garam dan gula secukup rasa

Cara membuatnya:

1. Campurkan rempah kari dengan 1 cawan air. Gaul rata. Panaskan minyak dalam periuk. Tumis bawang merah, bawang putih dan halba campur hingga wangi dan bawang kekuningan.

2. Masukkan rempah kari dan daun kari ke dalam periuk. Perlahankan api. Tumis sambil dikacau perlahan-lahan hingga pecah minyak. Rempah yang betul-betul masak menjadikan kari lebih sedap.

3.Masukkan bendi, santan dan tomato. Tambahkan 1 cawan air. Didihkan. Masukkan kepala ikan, air asam jawa dan garam. Tutup periuk dan biar mendidih 2 minit.

4. Terbalikkan kepala ikan. Biar 2 minit lagi. Rasa garam dan tutup api bila cukup rasa. Sedia dihidang bersama nasi putih.

***boleh ditambah cili hijau jika suka. Hari tu, abang Azam tak beli jadinya tak letak le..

*** mak dan mak mertua k.An kata boleh buat lagi sebab sedaap... ehem- ehem.. rajin-rajin la ke dapur lagi..

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin