Tuesday, March 17, 2009

Taucu Ikan kembung

Tiba je musim cuti sekolah, memang kebiasaan K.An menerima kunjungan saudara-mara dan tetamu. Memang meriah. 5 hari lepas, kakak sulung K.An dan keluarga (K.N, Abg Mie, Hafizuddin dan Nadhirah) datang berkunjung sambil lalu menghantar adik Din lapor diri kerja di JAKIM. Hafizuddin ni hafaz Quran sesuai dengan nama yang diberi.
Bila tetamu datang, K.An akan jamu mengikut selera mereka.. (K.An tahu melalui pemerhatian dan rajin bertanya... supaya tetamu akan sentiasa gembira dan suka datang berkunjung)

Sepanjang mereka di sini, antara menu yang k.an jamu ialah, taucu ikan kembung + ikan sardin, masak asam keladi, kue-teow goreng, mihun goreng, laksa (kak Tie Sarawak), bahulu kemboja, kuih sagu dan pengat pisang... alhamdulillah.. kena dengan selera..

Taucu ikan ni K.An belajar makan masa di asrama juga... sedap sebab ada rasa masam manis. Kalau bulan puasa, macam moon kata... makan masa sahur pun sedap dan sesuai kalau ada ikan goreng sejuk tak habis masa berbuka puasa,... haa jangan membazir. Buatlah masak taucu.. insyaAllah habis.


Bahan-bahan:(hidangan untuk 3-5 orang)

3-5 ekor ikan kembung/ pelaling (ikan sardin pun sedap)

1 peket taucu (bilal/tamin)

2 biji cili hijau dibelah 4

1 labu bawang besar- dibelah 8

2 ulas bawang merah dihiris

1 ulas bawang putih dihiris

1 sm halia dihiris halus

1 sudu besar air asam jawa cair

gula dan garam jika perlu (taucu dan masin)

Cara membuatnya:

1. Goreng ikan seperti biasa dan ketepikan. Panaskan minyak dalam periuk. Tumis bawang merah, bawang putih dan halia hingga wangi.

2. Masukkan 1/2 cawan air. Masukkan taucu, bawang besar dan cili hijau. Didihkan dan kacau sebati.

3. Masukkan sedikit air asam jawa dan tambah air jika mahu kuah banyak. Tambah sedikit gula. (1 sudu kecil). Masukkan ikan dan gaul rata. Tutup api jika cukup rasa masin , masam dan manis.

Sedia dihidang.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin