Thursday, March 5, 2009

Kerabu Kampung Kerang dan Pucuk Paku

Dah lebih 15 tahun K.An bermastautin di Lembah Klang, namun selera utara tetap menjadi pilihan utama tekak K.An. Terutama sekali ketika kenduri-kendara. Bagi yang belum pernah menikmati sajian kenduri kahwin di kampung-kampung kawasan utara Perak dan kawasan Seberang Perai, jika ada jemputan...penuhilah jemputan tu dan nikmati sendiri keenakan lauk-pauk kenduri kahwin di tempat kami. Memang istimewa. Tambahan pula lauk-pauk dimasak di pagi kenduri dan bukan di waktu malam sebelumnya. Ini menyebabkan lauk-pauk berkuah, lembut dan enak sebab baru dimasak.

Ayam dan daging masak merahnya memang tak sama dengan resepi di kawasan tengah Semenanjung. Gulai daging, air asam dan kerabu menyebabkan makan berpinggan-pinggan walaupun di majlis kenduri kahwin... (biasanya kita makan sikit je kat kenduri kahwin ni..) itu belum termasuk lagi acar rampai atau kacang buncis digoreng dengan hati ayam berempah kari sedikit... mmmph tak dapat nak tolak pinggan nasi tu..

Dalam banyak-banyak lauk, antara yang paling istimewa, ialah kerabu kerang dengan pucuk paku.. selalunya bahannya disediakan berasingan dan ketika nak dihidang barulah digaulkan agar kerabu lebih tahan lama.. sebab tak ada peti ais besar nak simpan..

Bahan-bahannya: (hidangan untuk 3-5 orang)

1/2 kg kerang

1 ikat pucuk paku-dibasuh dan diambil daun, batang dan pucuk yang lembut-celur hingga lembut.

5 ulas bawang merah ditumbuk halus

2 sudu besar cili kisar/ 3 tangkai cili kering direndam dengan air panas dan ditumbuk halus

1 sudu teh belacan yang telah dibakar

2 sudu besar kerisik

2 sudu besar air asam jawa / 1 sudu besar pati asam jawa Adabi dicampurkan 1 sudu besar air

segenggam tauge dilalukan air mendidih di dalam penapis- toskan

Garam dan gula secukup rasa

Cara membuatnya:

1. Basuh kerang bersih-bersih. Masukkan dalam periuk. Masukkan air secukupnya hingga tenggelam kerang. Didihkan dan tutup api. Kacau sedikit agar kerang masak rata. Kopek kulitnya dan ketepikan.

2. Bancuhkan air asam jawa dengan belacan, bawang, kerisik, cili kisar.

3. Masukkan tauge, pucuk paku dan kerang ke dalam mangkuk besar. Masukkan bahan-bahan yang dibancuh tadi. Masukkan sedikit garam dan gula. Gaul hingga semua bahan sebati.

Dah siaaap...

*** pucuk paku dan taugeh dicelur seketika sahaja bagi mengekalkan kerangupan dan kesegarannya

***boleh ditambah air limau nipis jika ingin lebih masam dan cili padi jika suka lebih pedas

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin