Tuesday, March 17, 2009

Secantik Bahulu Kemboja

Seperti yang K.An selalu sebut dalam 'entry' yang lepas-lepas, K.An sangaaat suka kuih-muih tradisional dan aneka kuih moden. Di samping suka makan, K.An juga suka mencuba resepi yang K.An dapat melalui pengamatan, penglihatan dan pembacaan..

Bahulu kemboja ni juga dikenali sebagai kuih bakar bijan dan terkenal di Negeri Sembilan dan Melaka. Tetapi resepinya berbeza-beza dan K.An tak berapa suka yang maniiiis sangat. (jaga kesihatan sekali...!)

Resepi ni yang rasanya seimbang, manis ada, lemak cukup, lembut pulak tu... K.An salin daripada majalah entah bila K.An tak ingat..dah lama pun. Memang sedap.. cuba jangan tak cuba.

Bahan-bahan: (menghasilkan 3 kuntum (biji) bahulu kemboja)

4 biji telur gred A - kalau saiz kecil gunakan 5 biji telur

125 gm (1 cawan) tepung gandum

200 gm gula pasir

2 helai daun pandan- kisar dengan 1/2 biji kelapa parut dan 350ml air-tapis

sedikit pewarna hijau

sedikit minyak sapi

sedikit garam

Cara:

1. Pukul telur bersama gula hingga kembang dan gula hancur. Masukkan santan dan tepung silih berganti sambil dikacau rata agar tidak berketul.

2. Buat sehingga habis tepung dan santan. Masukkan sedikit garam dan pewarna hijau. Tapis adunan (guna penapis kasar)

3. Panaskan oven ke suhu 190 darjah celcius, api atas dan bawah. Sapukan minyak sapi pada acuan dan panaskan acuan.

4. Masukkan adunan ke dalam acuan- hampir penuh. Taburkan bijan di atasnya. Bakar kuih bahulu selama 20-30 minit sehingga wangi dan keperangan.

5. apabila masak, terbalikkan acuan ke dalam pinggan untuk mengeluarkannya. Ulang proses memasak hingga adunan habis.

*** Masa di UIA dulu, dalam satu pertandingan memasak kuih-muih tradisional antara negeri, pemenangnya adalah 2 orang siswa dari Negeri Sembilan yang buat bahulu kemboja ni... memang patut menang tapi tak tahulah ke mana perginya siswa tu sekarang? Masih aktif memasak lagi ke?

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin