Friday, March 6, 2009

Sarapan Ala Mediterranean

Bila bbbaru 15 tahun kahwin... (dah 15 tahun tapi macam baru..) setiap hari masak tentu ada ketika jemu dan buntu juga memikirkan menu sajian untuk keluarga setiap hari... Kalau buat nasi lemak, kena juga pelbagaikan lauknya. Takkan 10 tahun asyik telur mata kerbau je.. sesekali buatla sambal paru ke (dah ada resepi 2008), sambal sardin ke, sambal sotong ke, ataupun rendang ayam... Mmmph baru lah suami dan anak tak 'komplen'..

Antara sajian sarapan yang K.An dah kongsi ialah pelbagai murtabak, penkek, nasi goreng dan aneka kuih-muih seperti pau sambal (burger Malaysia), donut, ketayap dan juga yang goreng-goreng seperti mihun goreng, mee goreng (2 jenis) dan kue-teow goreng. Tak ketinggalan yang boleh dijadikan sarapan ialah Roti John, Roti Telur dan Sandwich Sardin. Kalau dah cuba semua tu, apa kata kali ni cuba pula sarapan ringkas ala-ala mediterranean gitu... Yang memperkenalkan sajian ni tentulah Abang Azam yang suuuka sangat makanan Arab dan yang sewaktu dengannya... (makanan di Jordan lebih banyak dipengaruhi gaya masakan Eropah sebab kedudukannya di mediterranean.. digabungkan dengan gaya masakan Arab)


Bahan-bahan: (hidangan untuk 5 orang)

2-3 biji buah tomato masak (saiz besar)-didadu kecil

1 labu bawang besar (holland atau merah biasa)-didadu kecil

3 ulas bawang putih dicincang

sedikit garam dan 1/2 sudu teh gula

Cara membuatnya:

1. Panaskan 3 sudu besar minyak masak atau minyak zaitun di dalam periuk. Tumis bawang besar dan bawang putih hingga wangi dan bawang layu.

2. Masukkan semua buah tomato yang didadu tadi ke dalam periuk. masukkan 1/4 cawan air. Perlahankan api dan kacau hingga tomato hancur dan pekat. Masukkan garam dan gula. Gaul sebati. Tutup api dan ketepikan dulu.

Bahan dan cara membuat terung bakar:

1 batang terung panjang dibelah dua dan dipotong 3 inci panjang.

1. sediakan kuali leper. Sapukan margerin pada terung dan bakar hingga keperangan. Buat kesemuanya dan terbalikkan terung agar masak rata.

2. Keluarkan isi terung menggunakan sudu. Hancurkan dan gaul sedikit dengan garam dan serbuk lada.

Hidang kuah tomato dan terung bersama roti. Isikan inti terung dan tomato di dalam roti sandwich, gulung atau lipat dan boleh dinikmati sebagai sarapan bersama keluarga. Boleh juga dicicah macam makan roti canai....


No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin