Monday, January 19, 2009

Agak Remeh Tetapi Berbaloi..Ayam Merah Kukus

Ada banyak sebab kenapa wanita gemar membeli majalah.. Ada majalah keluarga, ada majalah fesyen, ada majalah hiburan dan ada majalah hiasan dalaman... Apa yang dibeli adalah mengikut apa yang ingin dibaca dan dilihat. Ramai juga yang membeli majalah hanya kerana nak baca resepi yang ada di dalamnya..

K.An pun kalau belek majalah keluarga, ruangan yang K.An selak dulu ialah ruangan resepi. Kalau ada yang menarik dan baru, K.An akan beli majalah tu. Tapi tu dulu-dulu lah.. Sekarang dah jarang sangat beli sebab banyak lagi keperluan anak yang nak dipenuhi. Jadinya, sekarang K.An cuma belek majalah lama dan cuba resepi-resepi yang ada dalam koleksi buku resepi peribadi.
Resepi ayam merah kukus ni, K.An dapat daripada Majalah Mingguan Wanita lebih kurang 4 tahun lepas. Masa tu bulan puasa juga (selalunya bulan puasa kena pelbagaikan resepi supaya semuanya berselera nak makan sahur)... Dalam majalah tu, ayam ni dimasak seekor terus, tapi untuk memudahkan anak-anak makan, K.An potong kecil-kecil sebab rasanya tetap sama.

Dah banyak kali menu ni K.An hidangkan untuk saudara-mara dan kawan-kawan... semuanya suka tetapi bila dengar cara memasaknya ada 3 peringkat, (goreng, masak dan kukus)resepi tinggal resepi... tak ada lagi yang cuba masak sendiri di rumah.

Percayalah.. walaupun nampak remeh, tapi bila selalu buat, senang je dan kalau masak ayam merah kukus, dah cukup dimakan dengan nasi. Tak perlu lauk lain lagi...

Bahan-bahan: (hidangan untuk 5 orang)

A)

1/2 ekor ayam (dipotong 5)

2 sudu besar tepung jagung

sedikit garam dan kunyit

minyak untuk menggoreng


Cara-cara:

1.Gaulkan ayam dengan garam dan kunyit hingga rata. Taburkan tepung jagung dan gaul hingga sebati. (seperti dalam gambar). Goreng hingga kekuningan dan ketepikan.


B) Bahan-bahan masak merah
5 ulas bawang merah, 2 ulas bawang putih, 1 sm halia- dikisar halus
2 sudu besar cili kisar
2 sudu besar sos cili
1 sudu besar sos tomato/ 1/2 biji tomato dicincang
1 batang serai
1/4 cawan santan pekat/ 1/4 cawan susu cair
1 biji kentang, kupas kulit dan belah 8
garam, gula secukup rasa
Cara-cara:
1. Panaskan 3 sudu besar minyak dalam periuk. Tumis bahan yang ditumbuk hingga wangi.
2. Masukkan cili kisar. Tumis 1 minit. Masukkan sos cili, tomato/ sos tomato dan serai. Tambah 1/2 cawan air.
3. Masukkan kentang dan santan. Masak hingga kentang empuk. Masukkan ayam dan gaul rata. Biar 1 minit dan tutup api.
Cara mengukus:
1.Sediakan 2 keping pembungkus aluminium (agak cukup untuk membalut ayam). Panaskan air dalam pengukus.
2. Keluarkan ayam dan kentang daripada periuk dan masukkan ke dalam pembungkus aluminium.Curahkan sedikit kuah ke atas ayam. Balut ayam dan masukkan ke dalam pengukus. Kukus 15 minit dengan api kuat.
3. Selepas 15 minit, keluarkan ayam dan hidang dengan nasi bersama baki kuah masak merah.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin