Saturday, January 17, 2009

Cucur Badak dan Kuih Gelang (Keria)

Kuih Keria dan Cucur Badak ni dah menjadi kegemaran K.An adik-beradik sejak kecik-kecik lagi. Yang paling K.An ingat, Kak N dan Kak Mah selalu beli dua jenis kuih ni dari pasar malam Parit Buntar yang sangat terkenal di kawasan kami Daerah Kerian. Bersempadan dengan Bandar Bharu, Kedah dan Seberang Prai, P.Pinang, menjadikan pasar malam P.Buntar menjadi tumpuan beribu pengunjung setiap petang Jumaat.

Masa K.An kecik-kecik dulu (belum sekolah lagi) pasar malam ni letaknya di sepanjang sungai Kerian di pekan Parit Buntar. Luas sangat.. dan sekarang, setelah tepi sungai dicantikkan menjadi tempat rehat yang lebih selesa, pasar malam Jumaat ni mengambil tempat di tengah pekan lama Parit Buntar. Namun tetap meriah macam dulu-dulu juga.

Berbalik cerita kuih cucur badak dan keria.. Dulu-dulu kuih cucur badak berharga 20 sen adalah sebesar tapak tangan dan kuih keria pun kalau nak makan kena potong 4.. kami panggil kuih tayar lori sebab saiznya yang besar.. Yang istimewanya rasanya yang sedap, lembut dan asli.

Kalau ditanya daripada siapa K.An belajar buat kuih ni..? Mestilah daripada mak K.An (Hajah Selamah).. memang pakar buat kuih tradisi.. Kalau kami sekeluarga, sekali buat, satu talam besar baru cukup.. tapi saiznya comel-comel, baru senang nak makan...

Untuk periuktanah K.An buat satu adunan dan kemudian dibahagi 2:

Bahan-bahan: ( menghasilkan 8 biji cucur badak dan 6-8 biji keria)

500 gm keledek- dikupas kulit dan potong sederhana besar
1 cawan tepung gandum

Cara membuat doh:

1. Rebus keledek dalam air yang banyak sehingga empuk. Toskan dan lecek hancur menggunakan penekan daging burger. Kalau tak ada, boleh guna belakang senduk. (Buat ketika keledek masih panas). Sejukkan 5 minit.
2. Masukkan keledek ke dalam mangkuk. Campurkan tepung sedikit demi sedikit dan uli hingga sebati. kalau masih melekat-lekat, jangan tambah terlalu banyak tepung tetapi, taburkan tepung di tapak tangan ketika membentuk kuih. (ada jenis keledek yang berair, tapi kalau keledek yang K.An beli ni, inilah sukatan yang tepat)

3.Apabila doh sebati, bahagi dua. satu untuk keria, satu untuk cucur badak.

Bahan-bahan inti cucur badak:

1 cawan kelapa putih

15 ekor udang putih - bahagi 2, sebahagian dihiris kecil-kecil, sebahagian dibiar seekor-seekor

1 batang serai-dititik dan tumbuk halus

1 ulas bawang merah dan 1 ulas bawang putih ditumbuk halus

sedikit serbuk kunyit

2 sudu besar cili kisar

garam dan gula secukup rasa

Cara membuatnya:

1. Panaskan 2 sudu besar minyak dalam periuk. Tumis bawang tumbuk dan serai hingga wangi. Masukkan udang yang dihiris kecil dan cili kisar. Kacau seketika. Masukkan kelapa dan sedikit serbuk kunyit. Masukkan garam dan gula. Kacau rata.

2. Masukkan 1 sudu teh garam dan gula (anggaran 1 sudu besar). Gaul hingga kelapa sebati dengan semua bahan lain. Tutup api dan bolehlah dimasukkan ke dalam doh.

Cara membuat cucur badak:

1. Bulat-bulatkan doh sebesar bola ping-pong. Tekan leper dan isi inti secukupnya. Tutup kuih dan bulatkan kembali. Tekan sedikit menjadi bentuk cucur badak dan letakkan udang di atasnya. Buat hingga habis.

2. Goreng kuih hingga keemasan. Cara membuat kuih Keria:

1. Bentukkan bulat sebesar bola golf. Tekan leper dan buat lubang di tengahnya. Bentukkan menjadi kuih keria.

2. Buat hingga habis dan goreng hingga keemasan. Ketepikan.

Cara membuat sira gula:

1/4 cawan gula pasir dicampur 1/4 cawan air. Masukkan dalam kuali dan kacau hingga mendidih. Gunakan api sederhana. Kacau sentiasa hingga air gula agak pekat. Perlahankan api tapi pastikan air gula sentiasa mendidih. Masukkan semua kuih keria dan terus mengacau hingga menjadi sira. Tutup api. dan sejukkan kuih.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin