Thursday, January 8, 2009

Olla..olla..Spaghetti Bolognese

Kali pertama menikmati pasta dan yang sewaktu dengannya.. tak berapa 'kena' dengan selera K.An. Waktu tu, kawan sekerja di Uitm belanja makan kat satu Restoran Ala Barat di Seksyen 9, Shah Alam. Dah le mahal (RM9.00 sepinggan), rasa pulak tak biasa.. Tapi sebab dia belanja, kira ok la..

2 tahun selepas tu, Abang Azam ada pot-luck kat sekolah dia di Bukit Rahman Putra. K.An dah tak ingat masak apa, tapi A.Azam bawak balik spaghetti bolognaise sebab ada banyak lebih.. Dia kata sedap, jadi K.An pun rasa... Betuul. Sedaap.

K.An belek dan perati, tak lama lepas tu, K.An pun cuba buat sendiri di samping tengok chef-chef masak spaghetti kat TV.. Lama-lama K.An dapat satu rasa yang stabil dan sesuai dengan lidah Orang Melayu.

Masa kami berniaga di Bandar Tasik Puteri, spaghetti ni antara menu yang jadi pilihan pelanggan K.An. Antaranya bekas 'student' K.An kat UiTM, Arfah dan suaminya Norhizam Omar. Petang lepas kerja, singgah gerai K.An semata-mata nak bungkus spaghetti bolognaise.. Kesian kalau dia terlambat, tak ada le rezeki.. Lagipun masa tu, K.An jual RM 3.50 je sebungkus/ satu hidangan. Mana nak dapat kat tempat lain..?

Resepi ni dah diperturunkan kepada adik K.An, Hanida dan Moon.. Nida punya K.An dan A.Azam dah rasa; LULUS. Tapi Moon, bila nak buat sesi merasa? He..heh..
Baru-baru ni, masa Kimi dan Miza datang, K.An sempat masak untuk 'supper'. Ingatkan cukup sampai sarapan esok. Tapi rupanya ada tiga 'gergasi' Kimi, Azam dan Iqbal yang mengerjakan spaghetti di tengah malam dan tinggal 'ciput' je untuk sarapan dan untuk K.An ambil gambarnya. OK la..janji ada..

Bahan-bahan: (Hidangan untuk 5-8 orang..ikut saiz perut)

1 peket spaghetti
1 cawan tomato puri (1 tin sederhana besar)
1/2 cawan sos cili
1 peket daging lembu cincang Ramly - basuh dengan melalukan air di dalam penapis
1 labu bawang besar Holland di dadu kecil
1 labu bawang besar India didadu kecil
5 ulas bawang putih diketuk dan dicincang halus
1 biji besar tomato didadu kecil
2 biji cili merah dibuang biji dan dihiris halus
1 peket cendawan tiram, dicuci dan dicarik-carik (Kalau suka banyak, boleh tambah sepeket lagi).. macam Hafiz Hamidon yang suka cendawan
garam dan gula secukup rasa

bahan tambahan ikut citarasa:
1 sudu teh oregano kering
keju cheddar diparut

Cara-cara:

1. Didihkan air dalam periuk besar. Agak-agak cukup untuk merebus spaghetti. Keluarkan pasta, genggam dihujung dan celupkan ke dalam air dan perlahan-lahan masukkan kesemuanya ke dalam periuk. Masukkan 2 sudu teh garam dan masak hingga pasta lembut.

2. Apabila lembut, toskan pasta dan segera lalukan air sejuk agar pasta tidak bertukar warna lebam. Gaulkan dengan minyak masak atau mentega agar pasta tidak melekat antara satu sama lain. Ketepikan.

3. Panaskan 5 sudu besar minyak masak.(Boleh guna minyak zaitun kalau suka) Tumis bawang besar dan bawang putih hingga layu dan wangi.

4. Masukkan daging cincang Ramly dan didihkan sambil dikacau rata lebih kurang 5 minit atau daging masak. Masukkan cili merah yang dihiris dan tomato cincang. Masak hingga tomato agak hancur dan kuah berbau wangi.

5. Masukkan sos cili dan tomato puri. Campurkan 1/2 cawan air. Didihkan. Masukkan cendawan, garam dan gula dan masak hingga kuah pekat.

6. Tambahkan serbuk oregano dan tutup api. Letakkan spaghetti di dalam pinggan dan tuang kuah di atasnya. Kalau suka taburkan keju parut... ( sesetengah orang tak suka rasa keju, jadi terpulang ikut citarasa)

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin