Friday, January 30, 2009

Tiada Lagi Rahsia..Mee Abah

Alkisah tersebut ceritanya di sebuah pekan di utara Perak bernama Bagan Serai, tinggal sebuah keluarga yang amat dihormati penduduk sekitar iaitu keluarga Haji Abdullah dan Hajjah Siti Zainab atau lebih dikenali dengan panggilan Cikgu Dolah dan Cikgu Zainab kerana kedua-duanya adalah pesara guru sekolah.

Selain terkenal kerana tugas mendidik anak bangsa, Cikgu Haji Dolah juga terkenal kerana perniagaan menyewakan van dan pengangkutan bas kilang suatu ketika dulu. Dipendekkan cerita, satu lagi sebab mereka terkenal adalah kerana mee abah yang hanya dihidangkan kepada tetamu di Hari Raya Aidilfitri saban tahun sejak berpuluh tahun dahulu..
Antara tetamu Cikgu Haji Dolah ialah arwah ayah K.An yang merupakan kawan baik cikgu Dolah yang kini bapa mertua K.An...he..heh..
Seingat K.An, masa K.An kecik-kecik lagi bila tibanya Hari Raya, arwah ayah yang bertandang ke rumah abah akan dibekalkan mee abah untuk kami sekeluarga nikmati di rumah. (Kami tak ke sana sebab jarak rumah ketika itu dikira jauh dan kami tiada pengangkutan untuk ke sana)

Kerana persahabatan yang terjalin itulah maka salah satu sebabnya K.An dan abang Azam disatukan... selain kami memang mengenali antara satu sama lain. Alhamdulillah ada hikmahnya kerana sehingga sekarang, hanya K.An yang mewarisi resepi mee abah ni...

Sementelah adanya blog periuktanah, ingin K.An kongsikan resepi mee abah untuk semua kerana takut tiada lagi yang mewarisinya kalau Abah dan K.An tak sempat memperturunkannya. Kan sayang, resepi yang istimewa dan sedap, tidak dapat dinikmati oleh orang lain hanya kerana nak menyimpannya sebagai harta 'ekslusif'...

Bersempena cuti Tahun Baru China baru-baru ni, K.An masak 'mee abah' dan menjemput jiran tetangga dan saudara mara terdekat datang ke rumah bagi menikmati sendiri mee abah, daripada air tangan K.An. Lebih kurang 50 pinggan dihidangkan... (termasuk 10 pinggan untuk A.Azam..he..heh)



Bahan-bahannya: (hidangan 30-50 pinggan)

10 bungkus mee kuning, dicelur, siram dengan air sejuk dan toskan

Kuahnya:
1 batang tulang kaki / 'gear-box' (berat lebih kurang 3 kg)
1 kg daging campur (gred 2) dipotong sederhana (1x1 inci)
300 gm udang putih/ harimau saiz kecil- dibersihkan dan dikisar tanpa dibuang kulit dan kepala
3-5 biji kentang dikupas kulit dan dikisar
3 ketul tauhu putih dilecek/ hancurkan
2 ikat sawi dipotong 2 inci panjang
1 kg sos cili (K.An guna sos kimball dalam peket)
1/2 cawan sos tiram
1/2 cawan sos tomato
1 cawan kicap manis
1 cawan kacang tanah yang telah disangrai, dan dikisar halus
50 sen daun sup dan bawang dipotong 1 inci

3 bungkus sup bunjut/ sup bunjut tulang

Bahan tumisan:

10 ulas bawang merah dihiris nipis

5 ulas bawang dihiris nipis

4 inci halia dipotong kecil dan diketuk

Kulit kayu manis, bunga lawang dan bunga cengkih secukupnya

Cara-cara membuatnya: (masak waktu malam)

1. Rebus tulang 'gear-box' bersama daging dalam 10 liter air (lebih kurang) selama 4 jam. Gunakan api sederhana. Masukkan sup bunjut dan didihkan lagi. Tumis bahan tumisan didalam kuali lain sehingga bawang keperangan dan tuang ke dalam sup.

(Kalau nak makan sup gear-box dah boleh dah ni, tapi masukkan garam berasingan di dalam mangkuk lain)

2. Sup tadi hendaklah sentiasa dibiar di atas api perlahan sepanjang proses memasak. Masukkan sos cili, sos tiram, kicap dan bahan-bahan lain (sawi, udang, kacang, tauhu, kentang, daun sup)ke dalam sup. Didihkan lagi dan masukkan garam secukupnya.

3. Sekiranya kuah nampak terlalu pekat, tambahkan 3 cawan air lagi. Tutup periuk dan renehkan kuah di atas dapur dengan api perlahan 1 jam lagi. Tutup api, dan buka sedikit tudung periuk agar kuah menyejuk sebelum dirapatkan tudungnya.

Keesokan paginya didihkan lagi kuah agar, rasa kuah sebati dan makin pekat.

Bahan-bahan ditabur di atas mee:

5 biji tomato dihiris nipis

13 biji telur direbus, dikupas kulit dan dibelah 4

5 biji kentang sederhana besar direbus bersama kulit hingga empuk. Kupas kulit dan potong sederhana nipis

5 tangkai cili merah dihiris nipis

10 biji limau kasturi dibelah 2

50 sen tauge dicelur sebentar

5 keping tauhu digoreng dan dipotong dadu kecil

Daun sup dan bawang secukupnya dihiris halus

Bawang goreng secukupnya

Cara menghidang:

Masukkan mee ke dalam pinggan. Taburkan bahan hiasan dan tuangkan kuah ke atas mee. Lagi banyak kuah lagi sedap... Pastikan limau diperah ke dalam mangkuk kerana rasanya bertambah sedap dengan perahan air limau.

Teringat K.An, ketika kami di SBPI Rawang, mee abah memang terkenal di kalangan guru-guru yang pernah merasa kesedapannya dan satu ketika, K.an masak istimewa mee abah untuk kumpulan In-Team yang datang memberi kursus motivasi kepada pelajar SBPI Rawang...

Selamat mencuba dan mudah-mudahan resepi ini akan menjadi sebahagian amal jariah Keluarga Cikgu Dolah kepada semua pembaca blog periuktanah. (Kepada yang tak sempat masak sendiri, boleh tempah je dengan K.An dengan saiz hidangan di atas)

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin