Thursday, January 29, 2009

Cucur Jagung

Jagung manis ni, selain sesuai dimakan begitu sahaja dengan direbus, dikukus atau dibakar, sedap juga kalau dibuat bubur jagung dan cucur jagung. Selain tidak bermusim, jagung senang didapati samada di pasar-pasar basah, pasar malam ataupun di pasaraya.

Di kampung K.An, jagung ditanam di batas-batas sawah dan di tepi-tepi taliair sebagai tanaman kontan sebelum tibanya musim menuai padi. Masa K.An kecik-kecik dulu, sekali tiba musim menuai jagung, sekali petik dapat seguni... memang puas makan anak-beranak.

Maka sebab itulah, daripada dulu-dulu lagi K.An dah biasa sangat dengan makanan dan kuih- muih berasaskan jagung. Cucur jagung ni pula sedap dimakan panas-panas dengan sos cili samada waktu pagi ataupun petang. Kalau makan ramai-ramai, sambil berebut-rebut, paling kurang 3 adunan baru cukup...


Bahan-bahannya: (untuk hidangan 3-5 orang)

1/2 tongkol jagung dihiris isinya (kalau kecil, guna 1 tongkol)

1/2 labu bawang besar dihiris nipis

1 cawan tepung gandum

1 biji telur ayam

1 sudu teh garam

1 sudu besar udang kering (geragau) ... boleh diganti dengan udang putih dihiris halus atau udang kering biasa ditumbuk halus

120 ml air (lebih sedikit daripada 1/2 cawan)

Cara-caranya:

1. Campurkan semua bahan di dalam mangkuk dan gaul sebati.

2. Panaskan minyak yang banyak di dalam kuali. Jemputkan adunan dan goreng hingga keperangan. Ulang hingga adunan habis.

3. Sedia dihidang panas-panas bersama sos cili yang dicampur sedikit air dan gula pasir.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin