Thursday, January 29, 2009

Pai Pisang

Bagi yang menggemari hidangan berasaskan pisang, sesekali pelbagaikanlah resepi. Tentu anak-anak suka. Pai pisang ni K.An reka sendiri berpandukan resepi pai yang lain (seperti pai strawberi, pai ceri, dan pai labu) daripada buku resepi dan rancangan di televisyen. Mudah dan enak.


Bahan-bahannya: (hidangan untuk 6 orang)
Kulit Pai
150 gm tepung gandum diayak
1/2 sudu teh gula aising
65 gm mentega sejuk didadu
45 ml air ais
Cara-cara:
1. Campurkan tepung, gula dan mentega. Gaul ramas hingga menjadi serbuk roti. Campurkan air dan uli hingga menjadi doh. Masukkan ke dalam plastik dan simpan dalam peti sejuk selama 20
minit.
2. Sediakan loyang pai berukuran 8 inci. Lenserkan dengan margerin. Keluarkan doh daripada peti sejuk dan canai mengikut saiz loyang. Letakkan ke dalam loyang. Cucukkan dengan garpu untuk menghilangkan gelembung udara ketika memasak. Panaskan oven ke suhu 200 darjah C. Masukkan loyang dan bakar selama 10 minit.
Kastard:
1 biji telur
2 biji kuning telur sahaja
3 sudu besar gula
1/2 sudu teh garam
1 cawan susu sejat
Topping
5 biji pisang awak/ emas dihiris nipis
1 sudu besar gula pasir/ perang
Cara-cara:
1.Pukul semua bahan menggunakan 'whisk' hingga sebati. Masukkan ke dalam periuk. Masak di atas api perlahan hingga campuran pekat. Kacau sentiasa agar tidak hangus.
2. Tutup api dan tuang kastard ke atas doh pai. Susun hirisan pisang di atas kastard dan taburkan gula pasir di atas pisang. Turunkan suhu ke 160 darjah dan bakar pai selama 20 minit.
Keluarkan dan sejukkan sebelum dihidang.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin