Thursday, October 20, 2011

Tart Bunga Jem Mangga... naik keretapi Senandung Malam..

Assalamualaikum semua... adik, kakak, abang, makcik, pakcik... semua follower Periuktanah yang sentiasa memberi sokongan... apa khabar pagi ni.. dah sarapan ke belum? Kalau belum tu, cepat-cepat isi perut ye.. kalau lewat nanti takut masuk angin pulak..



Hari ni, K.An tak kemana-mana pun, cuma tiba-tiba teringat zaman naik keretapi Senandung Malam dari KL ke Parit Buntar zaman belajar muda belia dulu... kadang-kadang cepat, tapi selalunya lambat yang amat.. Kesian Arwah ayah yang terpaksa tunggu kadang-kadang sampai berjam-jam di stesen sebab zaman dulu tak ada telefon nak 'call'.. sabar ajalah..

Macam tu le gayanya tart bunga K.An ni gamaknye... terlambat sikit datangnya sebab naik keretapi Senandung Malam..hihiihi... 

Cerita tart Bunga ni lebih kurang cerita tart Nenas:........rumah K.An ni alhamdulillah rezeki melimpah ruah.. selalu ada buah tangan daripada rakan-rakan atau jiran tetangga. Almaklum kata mereka, kalau bagi An insyaAllah tak membazir.. akan jadi sesuatu akhirnya. Ada rezeki dapat hasilnya kepada mereka kembali.. Ada pisang jadi cekodok, ada mangga jadi kerabu, ada nenas jadi tart dan kalau ada keledek jadi karipap... Seronok juga dapat jiran dan kawan yang murah hati... Alhamdulillah rezeki Allah...

Di suatu malam, kawan K.An, Noni Paraparasapura singgah membawa seplastik besar berisi lebih 20 biji Mangga Epal.. katanya, mangga di belakang rumah je... alhamdulillah.. moga murah rezeki Noni sekeluarga.. Bila dah banyak tu, K.An agihkan pula kepada jiran dan kawan-kawan.. sempat juga dibuat jus , kerabu dan dimakan begitu sahaja. Masih berbaki 2,3 biji maka K.An buatkan jem mangga. Idea datang hasil perkongsian mak mertua Usop (rakan baik abg Azam kat kampung) masa kami bertandang ke rumah mertuanya di Perak. 
Banyak kuih dan biskut raya yang dihidangkan termasuk tart mangga yang dibuat ala tart nenas.. Kata mak Nurul (isteri Usop) ada baki doh tart nenas, tapi jem nenas dah habis, maka mangga di depan rumah dijolok dan dijadikan jem menggantikan jem nenas... hmmm sedap sangat dan rasanya tak berbeza dengan jem nenas. 

Bila kejadian sama berlaku dengan K.An, ada baki doh tart nenas hari tu, maka K.An jadikan ia tart Mangga berbentuk bunga.. Dapat juga dalam 15 ketul.. cukupla K.An buat kudapan..


Cara buat jem mangga lebih mudah kerana tak perlu diparut. Hanya hiris isinya dan campurkan sedikit gula. Masak seperti jem nenas. Kalau nak disapu pada roti, tak perlu dimasak hingga kering. Biarkan berair dan lembut. Tapi kena simpan dalam peti ais jika ingin tahan lebih lama.. Untuk inti tart, K.An masak hingga kering   dan kental.. Untuk resepi doh tart boleh Klik kat sini ye..

6 comments:

cik cek said...

Kak cek suka makan tart...tapi kurang rajin nak buat...manga filling mesti sedap kan...:D

Sari Yusa Ibrahim said...

tak sangka ya mangga pun boleh buat jem utk tart.. tak ubah rupanya mcm tart nenas..

Wanieyra said...

Selalu makan tart nenas je, tak pernah pulak try jem mangga ni....

Raihan Shaari said...

Salam kak cek... An pun takle berapa rajin.. Cuma kali ni mcm ter rajin sebab jem dah ada.. anak-anak ngan suami pulak suka sgt tart.. maka, tak ada pilihan... Jem mangga ni ada bau mangga asli.. tak kurang sedapnye dengan jem nanas

Raihan Shaari said...

Yus: Dulu masa K.An kecik-kecik, mak selalu buat sebab banyak pokok mangga keliling rumah. Tapi masa tu buat untuk disapu dengan roti je.. cuma kali ni, dapat ilmu buat tart.. dapat juga K.An kongsikan di sini.

Raihan Shaari said...

wanieyra..kalau tak bagitau, mesti rasa macam tart nenas je.. tak jauh bezanya. Cuma ada bau harum mangga masak..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin