Sunday, October 23, 2011

Keledek Rebus Cicah Kelapa... bila penyakit 'M' datang




Assalamualaikum warahmatullah...

Hari ni, K.An bukan nak kongsi resepi tapi cuma nak berkongsi gambar keledek rebus dengan kelapa parut yang K.An dan Maryam makan buat minum petang kelmarin... Asalnya rebus keledek untuk dibuat cucur Badak, tapi tiba-tiba Abang Azam balik awal pulak... Tak sempat nak proses inti...Maka cucur badak jadi Cek Mek Molek... dan baki keledek, sebahagiannya K.An buat begini je.

Bukannya apa, dah lama teringin nak makan dengan kelapa parut macam dulu-dulu kat kampung tu... Sedap tau. Mudah sangat... Rebus keledek sampai empuk. Toskan. Kemudian gaulkan kelapa parut dengan sedikit garam dan gula. Biar ada rasa masin dan manis.. tapi lebihkan manis... Lepas tu...Bismillahirrahmaanirrahim...ngapp...

Dulu-dulu, mak K.An banyak tanam keledek di batas bendang... Selalunya lepas menangguk Anak ikan, kami ramai-ramai cabut ubi keledek manis yang kecik-kecik warna ungu tu.. Balik rumah, bersihkan kulitnya, tak payah kupas. Rebus sekali dengan kulit untuk mengekalkan rasa manis ubi. Kalau hujan-hujan ni, memang sedap makan ramai-ramai... makan dengan kelapa parut... Cuba nanti ye...


Tiba-tiba terasa rindu dengan kampung halaman.....huhuk...

4 comments:

Sari Yusa Ibrahim said...

Salam, Kak Ann.. teringat pulak masa kecik2 dulu, mak selalu buat macam ni...

myheart... said...

salam perkenalan kak an...
selalu jadi silent reader kat blog akak... tergoda tgk keredek tu... smlm mkn ubi kayu ngan kelapa sedapnyerrrr nyummmy...

myheart... said...

salam perkenalan sis....
always jadi silent reader :)
sedap kak an smlm mkn ubi kayu rebus ngan kelapa kat restoran usup haslam sedapnye

indahhouse said...

Salam kak Raihan,
Memang! keledek yang direbus brsama kulitnya, lalu keseronokan mengopek kulit yg panas2 sentiasa jadi kenangan yg mnyelerakan. hehe..
Biasa kelapa yg bergaul gula dan garam tu, kami adik beradik dulu cicah ubi kayu. Trbayang2 pula. huhuk

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin