Thursday, October 13, 2011

Nasi Arab dan Ayam Kabsa.. jamu Fizah dan keluarga

Alhamdulillah... tercapai juga hasrat Fizah dan keluarga nak berjumpa K.An dan keluarga dan tercapai juga hasrat K.An nak menjamu Fizah. Asalnya pada hari raya ke-4 Fizah bercadang nak berkunjung ke rumah mak K.An di kampung, tetapi ada aral melintang terpaksa ditangguhkan ke raya ke-4.. walaupun K.An sempat masakkan spaghetti untuk Fizah tapi tak ada rezeki nak bersua muka. 2 minggu lepas kembali ke Putrajaya, K.An menerima panggilan daripada Ustaz Samsul (anak saudara Fizah)... jeng..jeng.. Kami nak datang rumah...!!! Walaupun short notice, k.An usahakan juga untuk sediakan sesuatu yang istimewa untuk orang Tangkak dan  yang dekat (putrajaya...)

Memang betul, kalau Allah dah tentukan ada rezeki, memang tak ke mana.. Terima kasih kepada Hajah Firooz yang menghadiahkan rempah Kabsa dan Saffron dari Oman... Almaklum, harga saffron ni kurang sikit daripada harga emas tau... mahal yang amat...

Alhamdulillah berbaloi K.An masak nasi Arab dan ayam menggunakan rempah kabsa tu.. Di  Malaysia tak ada pulak jual macam ni.. Apapun K.An kongsi juga resepinya dengan rempah tersedia..
Bahan-bahan untuk nasi: (hidangan untuk 6 orang dewasa dan 4 orang kanak-kanak)

3 cawan beras basmathi (K.An gunakan Faiza Basmathi Kashmir)... kalau mampu beli yang Moghul memang firts class...
1 sudu besar rempah kurma ayam/daging- bancuh dengan 1/2 cawan air
3 ulas bawang merah dihiris
2 ulas bawang putih dihiris
1 labu bawang besar didadu
1 inci halia diketuk
1 batang kulit kayu manis, 2 kuntum bunga lawang, 3 kuntum bunga cengkih, 5 biji buah pelaga dan 5 biji lada hitam
1 helai daun pandan, dicarik dan disimpul
3 sudu besar minyak zaitun/ minyak masak
secubit saffron
2 sudu teh garam
5 cawan air (sebaiknya air rebusan ayam atau daging)
segenggam kismis hitam
Cara memasak nasi:

1. Basuh beras dan toskan. Gunakan periuk nasi biasa tetapi letakkan atas dapur gas dahulu untuk proses menumis.

2. Panaskan minyak zaitun. Tumis bawang merah, bawang putih, bawang besar, halia, daun pandan dan rempah ratus hingga bawang layu dan rempah berbau wangi. Masukkan rempah kurma  dan tumis hingga terbit minyak.

3. Masukkan beras dan goreng 1 minit. Masukkan air rebusan dan garam. Kacau dan matikan api. Alihkan periuk ke punca elektrik. Masak nasi seperti biasa. Apabila nasi masak, ambil sedikit saffron dan taburkan di atas nasi. Biarkan seketika.

4. Ketika nasi ingin dihidang gaulkan nasi dan taburkan kismis. Renjiskan sedikit lagi minyak zaitun untuk menambah keenakan nasi...

Bahan-bahan ayam Kabsa:

1 peket rempah Kabsa Knorr
1 ekor ayam (2kg) dipotong 8 atau 10 ikut saiz- bersihkan , gaul dan perapkan dengan rempah Kabsa selama 1 jam
5 ulas bawang merah, 3 ulas bawang putih, 1/2 inci halia ditumbuk halus
1 labu bawang besar dipotong gelang
sedikit rempah ratus 3 serangkai
1/2 cawan sos cili
1 cawan tomato sup dalam tin
5 biji badam dibuang kulit dan ditumbuk halus
garam dan gula secukup rasa

Cara memasaknya:

1. Panaskan 3 sudu besar minyak didalam periuk. Tumis bawang merah, putih, halia dan rempah ratus hingga wangi. Masukkan ayam bersama rempah perapan. Masukkan tomato sup dan sos cili. kacau.

2. Tutup periuk dan biar ayam mereneh selama 20 minit. Terbalikkan ayam sekali-sekala agar ayam masak sekata. Masukkan badam dan bawang yang dipotong gelang. Masukkan garam dan gula secukup rasa. Cucukkan ayam dengan pisau dan jika air yang keluar maka ayam masak sempurna. Tambahkan sedikit air jika ingin kuah yang banyak. Atau pekatkan kuah dengan memperlahankan api sambil ayam dikacau sekali sekala. Bila kuah nampak berminyak dan merah, matikan api dan sedia dihidang.

Ini giliran kaum ibu menikmati hidangan. kaum bapa dah kenyang dan tersandar kat sofa... hahahah...semua bekas dah hampir kosong..

Bersama-sama nasi dan ayam, K.An juga buatkan Salata dan Salad Kentang. Resepi salad Kentang di N3 akan datang ye... InsyaAllah.

Nasi seperti ini K.An masakkan juga untuk Adik K.AN- Nida dan Keluarga dan sepupu K.An, Nazirah dan keluarga yang datang mengejut juga di hujung minggu akhir Syawal...Cuma kali ni K.An buatkan nasi Arab seperti dihidangkan di Restoran, ayam dimasak sekali bersama nasi sebab lebih cepat dan mudah...alhamdulillah... kenyang perut dan semua suka hati...

4 comments:

suhaina laui. said...

salam...sedap sgt2 ;)

intan morsalin said...

tq kak sbb share resepi nasi arab ni...nak try wat gak la

Nelly Aikha said...

Salam saya ade menjual saffron dr iran grade 1 dengan harga yang murah. Jika berminat sila email ke nellyaikha@ymail.com

BINAMINDA said...

Salam. Saya ada menjual saffron/za'faran gred A dari Iran. Harga 10g = RM 55 (Harga termasuk pos). Jika berminat sila hubungi 016-9921245/014-6245445. Terima kasih.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin