Friday, October 30, 2009

Apam Tepung Gandum



Kuih apam tepung gandum ni, kategori kuih tradisi juga. Beza dulu dan sekarang cuma dari segi penggunaan raginya. Dulu-dulu, K.An ingat lagi, mak K.An guna ibu biji yang dibeli di dalam botol. Ibu nilah digunakan untuk buat pau, cakoi, pau dan 'cucoq bantal' (sedap ni.. nanti K.An kongsi resepinya). Masa tu tak ada yis kering segera... tapi yang bagusnya ' ibu biji' ni, kita boleh buat adunan tepungnya waktu malam, perap/peram dan kukus pagi esoknya. Ini kerana, ia mengambil lebih masa untuk mengembangkan adunan tepung kita tu..

K.an suka kuih apam ni, tapi macam biasa, mak K.An semua guna agak je... Kalau tak mengadap dia buat, memang nak buat sendiri guna agak-agak, mau 2,3 kali buat baru menjadi elok.

Cari-punya cari, jumpa juga resepinya di dapur Cik Mat Gebu kita.... sukanya dalam hati.. Bahannya senang sangat... jadi, jom kita masak.. Terima kasih banyak-banyak Cik Mat atas resepi ni....

Bahan-bahannya:

500 gm tepung gandum
3/4 cawan brown sugar
2 cawan air
11 gm yis segera + 1/2 cawan air, larutkan
Kelapa parut putih secukupnya

Cara membuatnya:

1. Gaul tepung dan gula perang hingga rata. Tuang bancuhan yis dan kacau rata guna senduk. Tambah air sedikit demi sedikit sambil digaul hingga sebati dan tidak berbintil-bintil.

2. lengser loyang bulat berukuran 10 inci dengan sedikit minyak.
(K.An guna acuan berlubang tengah macam dalam gambar) Tuang adunan ke dalam loyang dan biar 1 jam atau hingga bancuhan naik 2 kali ganda memenuhi loyangl
*** K.An buat separuh adunan je, jadi tak penuh loyang
3. Kukus atas air mendidh selam 40-45 minit. (k.An kukus 20 minit je.. dah masak sebab separuh adunan puan-puan dan tuan-tuan ye...)

***cik Mat balut loyang dengan kitchen towel supaya air
kukusan tak masuk dalam kuih bila dikukus lama. K.An tak balut sebab loyang berlubang ni senang diurus...heheh.. air tak masuk kuih maksudnya..

Sejukkan apam sepenuhnya sebelum dipotong dan dihidang bersama kelapa putih yang digaul sedikit garam halus.


No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin