Wednesday, February 11, 2009

.Masak Lemak Cili Api Daging

Banyak-banyak masak lemak cili api, masak lemak cili api daging yang paling Abang Azam suka. Kalau kena daging yang disalai, lagi ummph!!

Walaupun namanya sama, tapi masak lemak cili api berbeza sedikit bahannya bergantung apa bahan mentah yang digunakan... samaada ayam, udang, ikan, ketam ataupun telur itik. Rasanya pun berbeza-beza walaupun warnanya sama. Contohnya masak lemak cili api daging ni dimasak dengan serai, halia, bawang, cili api dan kentang tetapi jika telur itik dimasak dengan belimbing buluh dan cili api sahaja.


Namun setiap satunya mempunyai keistimewaan tersendiri dan enak dinikmati walau setiap hari.. tapi awas!! Jangan selalu makan yang bersantan ni.. tinggi lemak dan kolesterolnya pulak.


Masak lemak cili api daging ni K.An masak untuk salah seorang penggemar masakan K.An, selain Abang Azam, anak-anak, Mun dan Hanida... Fitri UNIC, isterinya Saleha dan keluarga. Cadangnya mereka nak singgah ke rumah K.An sekembalinya dari Singapura tetapi disebabkan ada 'show' mengejut di Shah Alam, K.An bekalkan dalam mangkuk tingkat je dan menjengah ke program mereka bersempena siaran langsung rancangan Halaqah di TV9.

Bahan-bahannya: (hidangan untuk 5 orang)

500gm daging dihiris kecil dan direbus empuk
10 tangkai cili api ditumbuk halus
1 batang serai dititik
3 ulas bawang merah dan 1/2 inci halia ditumbuk halus
2 biji kentang dikupas kulit dan belah 8
1 keping asam keping
1/2 inci kunyit hidup ditumbuk halus
garam gula secukup rasa
1 cawan santan pekat

Cara-membuatnya:

1. Masukkan daging bersama 1/2 cawan air rebusan ke dalam periuk. Masukkan kentang, cili api, kunyit, halia, bawang, serai, dan asam keping.
2. Hidupkan api dan masak hingga kentang empuk. Masukkan pati santan, garam dan gula secukup rasa. Didihkan dan kacau sentiasa agar santan tidak pecah minyak.

Sedia dihidang.

2 comments:

SofeaSolehah said...

huhu k.an..terharunye ade nama kte kt blog k.an..teringin nk pndai dan rajin masak sprti k.an...tu yg buat abg azam syg tu..hehe

Raihan Shaari said...

Rajin masak sebab kami ni kuat makan semuanya.. hihik.. Saleha pun boleh buat cam k.An..kat sini semua resepi yang senang je..InsyaAllah menjadi kalau ikut stepnya betul2..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin