Tuesday, February 24, 2009

Cepat dimasak Sedap dimakan..Ayam Goreng Kunyit

Bab memasak, K.An memang suka yang ringkas, cepat dan sedap. Bahan-bahannya pula biarlah yang senang didapati samada di pasar atau kedai berhampiran. Tak perlu nak ke 'kedai khas' baru boleh memasak. Yang paling penting, kosnya berpatutan dengan kepuasan menikmati makanan tu.
Yelah... kadang-kadang, dah beli bahan mahal-mahal, masak tak menjadi, dan akhirnya membazir. Asal nak pahala, dapat dosa la pulak..

Sebut ringkas dan sedap, ayam, daging, sotong atau udang yang digoreng kunyit pastinya tidak mengecewakan kalau kena cara menggorengnya. Masa K.an 'kecik-kecik' dulu, kami adik-beradik memang awal-awal lagi pandai masak goreng kunyit ni. Sebab senang sangat.. yang kelakarnya, di awal perkahwinan kami yang perempuan ni, menu goreng kunyit nilah yang kami paling pakar. Hinggakan abang Jis, suami K.Mah 'komplen' asyik-asyik goreng kunyit, asyik-asyik goreng kunyit..... hah...hah. K.Mah kena 'komplen' sebab Abg Jis pandai masak...., tapi bagi kami yang suami pandai makan je..memang selamaaat..

Tapi ada perkara yang ramai tak tahu.. walaupun bunyinya senang, kalau tak kena cara.. sori.. tak sedap juga. Sebabnya, lain bahan, lain caranya..

Bahan-bahan: (hidangan untuk 3-5 orang)

1 cawan isi ayam yang dipotong kecil (ambil bahagian dada) digaul dengan garam dan kunyit

1/2 labu bawang besar holland-dihiris membujur

2 ulas bawang putih diketuk

3 biji cili padi diketuk

1 biji cili merah dihiris serong

2 urat kacang panjang dipotong 1 inci/ 4 urat kacang buncis dipotong serong (pilih salah satu)

100 gm bunga kobis dipotong kecil

3 sudu besar minyak masak

Cara membuatnya:

1. Panaskan minyak dalam kuali. Masukkan isi ayam dan goreng hingga berbau wangi dan ayam keperangan di luar.

2. Masukkan bawang besar, cili padi dan cili merah. Tumis hingga wangi dan bawang besar layu. Tambah 1/2 cawan air.

3. Masukkan bawang putih dan kacang panjang. Tutup kuali dan biar mendidih dan kacang lembut. Selepas 2-3 minit, buka tudung kuali dan masukkan bunga kobis. Masukkan sedikit garam dan kacau 1 minit. Tutup api dan sedia dihidang.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin